Det var nog en och annan i Mediesverige som höjde på ögonbrynen när vi tidigare i år kunde berätta att Bonnier har investerat 50 miljoner kronor i startupen Kit, månader innan sajten ens hade lanserats.
Sedan dess har Kit ökat personalstyrkan till 30 personer och startat en nyhetsredaktion. Tanken med sajten är att redan från start fokusera på spridning via sociala medier, i stället för att driva användaren till den egna startsidan.
Nu har bolaget lanserat sina första egensnickrade annonser, som på ytan påminner om amerikanska Buzzfeeds native-annonser.
Medgrundaren Peder Bonnier säger att tanken är att annonserna ska vara lika användarvänliga som journalistiken.
“Jag väljer att kalla det för content marketing. Vår grundfilosofi är att vi ska vara lika respektfulla mot det här innehållet, som kommer från våra kunder, som vi är mot vårt eget innehåll. Vi annonsmärker dock tydligt”, säger han.
Den första kampanjen marknadsför en kokbok om bacon men skildrar samtidigt glada badande grisar på Bahamas.
Peder Bonnier säger att annonslösningen än så länge är “i en alfa-fas”.
“Vårt mål, både med vår egen journalistik och med kundernas innehåll, är att se till att det sprids så effektivt och precist som möjligt. Vi distribuerar det här innehållet aktivt mot den målgrupp som de här artiklarna riktar sig mot. Men det handlar också mycket om den data vi stoppar in, hur vi beskriver varje artikelobjekt. Det kan låta abstrakt, men för oss är det väldigt tydligt”, säger han.
I korthet: Kit tror sig kunna sprida annonser på ett betydligt smartare sätt än andra medieföretag i Sverige.
Med 30 anställda och än så länge relativt små intäkter går dock bolaget fortfarande med förlust - vilket sannolikt innebär att det är dags för en ny finansieringsrunda under 2016.
“Vi gjorde en stor runda förra året. Vår plan är att den ska räcka ett tag. i övrigt avböjer jag kommentarer kring finanseringen”, säger Peder Bonnier.