ET Network startades 2011. Medgrundaren Rickard Holmén säger att bolaget sedan dess har testat alla möjliga metoder för att digitalisera kvitton, med varierande framgång. Nu har det lossnat.
“Alla vet att digitala kvitton är framtiden. Men att lösa själva uppgiften, att faktiskt genomföra hela processen, det har varit en enorm utmaning. Lösningen måste vara enkel att använda, allt måste fungera rent tekniskt och det måste klassas som godkänd räkenskapsinformation. Nu är vi där med vår produkt. Jag måste säga att det känns väldigt kul”, säger han.
Till skillnad från de flesta kvittoappar, som går ut på att användaren fotograferar ett papperskvitto med mobilen, bygger ET Networks tjänst Kwick på att kvittona är digitala redan från början.
Här är ett exempel på hur tjänsten fungerar:
En anställd på ett svenskt storbolag som åker taxi i tjänsten drar sitt företagskort i taxibilen. Ett digitalt kvitto skickas automatiskt till den anställdes mobil. Mobilappen är i sin tur kopplad till storföretagets bokföringssystem.
Det är storbolaget, exempelvis banken Nordea som är kund hos ET Network, som betalar för att använda tjänsten. För handlare, hotell och resebolag (alla aktörer där kortet dras) är tjänsten gratis.
“Men där blir det i stället en konkurrensfördel för de företag som hakar på. Vi ser redan nu att till exempel Taxi Stockholm, som är anslutna till oss, får fler körningar eftersom folk vill åka med dem just för att slippa papperskvittot”, säger Rickard Holmén.
Nu tar ET Network in 10 miljoner i riskkapital i en runda som leds av finansmannen Staffan Persson* och WM Data-grundaren Thord Wilkne.
“Det känns starkt att få med Staffan och Thord. De är väldigt erfarna personer med mycket kunskap om fintech. Det känns som en riktigt bra kvalitetsstämpel att ha med dem”, säger Rickard Holmén.
Av dokument från Bolagsverket framgår också att Göteborgsfamiljen Tilander, som bland annat är investerare i hörlursbolaget Zound industries, deltar i rundan.
Nu är planen att ET Network ska expandera genom att få in fler kunder och fler handlare i systemet.
“Vårt mål på kort sikt är att bygga en digital infrastruktur för kvitton i Norden. Det här är en systemförändring som berör en lång rad aktörer, allt från kommuner som köper kaffe och mjölk till flygbolag som transporterar många affärsresenärer. Så den etableringen i sig är en väldigt stor grej”, säger Rickard Holmén.
Bolaget har nu utökat säljstyrkan med fyra personer, med målet att kraftigt öka kundbasen under nästa år.
Planen på längre sikt är att låta kunderna använda den köpdata som genereras i systemet till att spara pengar.
“Vi kommer inte att dela med oss av kundernas data till andra bolag om inte kunderna själva vill det. Men vi tror att våra kunder kommer att vara väldigt intresserade av att använda våra analysverktyg för att till exempel ta reda på hur mycket de lägger på taxi, eller mjölk eller vad det nu kan vara”, säger Rickard Holmén.
*Transparens: Staffan Persson är även investerare i Breakit.