Att det fullkomligen kryllar av män i styrelserna och ledningsgrupperna hos de svenska techbolagen är ingenting som förvånar de kvinnliga profilerna i branschen. Så har det sett ut länge – och med dagens utvecklingstakt lär det se ut så ett bra tag till.
Donna Hanafi, marknads– och tillväxtchef på Mentimeter, är en av många röster som riktar skarp kritik mot dagens situation. Enligt henne har kompisrekryteringar näst intill blivit praxis i branschen, vilket skapat en ond cirkel där killar tenderar att rekrytera sina kompisar, snarare än att titta på andra, lika skarpa, alternativ.
”Det är ett faktum att det är så, och det kan vara förståeligt. Har man en idé så går man till sina kompisar. Så är det på de stora bolagen också”, säger hon.
”Jag vet hur många kvinnor som helst som borde sitta i ledningsgrupperna för startups som inte gör det. Allt handlar bara om vem du känner. Bolagen letar inte tillräckligt ordentligt.”
Och det finns flera problem med det tillvägagångssättet.
”Det kan ses både ur ett samhällsperspektiv och faktumet att man presterar bättre som bolag om man har en diversifierad grupp, både operativt och i styrelsen”, säger hon.
”Men det står står tyvärr väldigt stilla just. Det sätts förvisso allt mer krav på evenemangen, men det händer väldigt lite i styrelserna och ledningsgrupperna.”
Att Donna Hanafi är engagerad i frågan märks. Kort efter att vi pratat rasslar det in mejl med flera läsvärda artiklar i frågan. Bakom en av länkarna döljer sig en rapport från Center for Work-Life Policy, en New York-baserad tankesmedja, som visar att 56 procent av kvinnorna inom tech hoppar av när de når en ”medelnivå” inom ett bolag – en siffra som är dubbelt så hög som motsvarande siffra för män.
Samtidigt uppger 74 procent av kvinnorna i samma studie att de ”älskar sitt jobb”.
”Det är ett jättestort problem inom tech att kvinnor lämnar industrin. De få som vi har tar vi inte hand om”, säger hon.
Paulina M Söderlund, frilansande konsult inom digital marknadsföring, med en meritförteckning som innefattar titlar som affärsutvecklare på Bonnier R&D, produktstrateg på Stardoll samt kommunikationschef på TocaBoca, är också skarpt kritisk till den situation som råder.
”Man måste börja med att erkänna att det här är ett problem. Jag tror faktiskt inte att tillräckligt många ser det så. Man har kanske kommit till ett stadium där man tänker att det är rättvisegrej, men då förstår man inte riktigt på vilket sätt det faktiskt är gynnsamt för bolagen att ha kvinnor i organisationen. Att jämställdhet har bevisats ha koppling till affären och vinsten”, säger hon.
Enligt henne är det på tiden att aktörerna i branschen bättrar sig – och det gäller även de stora fiskarna i Stockholm.
”De har ett ansvar i frågan. Några av de stora företagen har sponsrat meetups och alla försöker bredda rekryteringsbasen så att fler tjejer redan i unga åldrar ska intressera sig för teknik. Men de tampas med samma problem som många andra bolag – de inte kan föregå med gott exempel”, säger hon.