Sök

Svenskar tar tv-tablå till Colombia – har köpt plattform av Millicom

MillicomMi.tv

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Svenskarna bakom den digitala tv-tablån TV24 har köpt den sydamerikanska plattformen mi.tv av Millicom Ventures. Nu växlar bolaget upp och fyller på kassan.

Om du är en av de som fortfarande tittar på ”gammel-tv” så har du säkert spanat in externa tv-tablåer som tv.nu och tv24.se för att få reda på vad som visas på tv. 

Nu vill en grupp svenskar få konceptet att ta fart även i Colombia, Brasilien, Argentina, Mexiko och Paraguay.

Efter att i somras ha köpt plattformen mi.tv av Kinneviks-ägda Millicom Ventures för ett hemligt belopp vill de nya ägarna Fredrik Hellström och Tomas Mazowski, som även äger TV24, nu få fart på verksamheten.

”Det är en gigantisk marknad och som vi ser det finns det ingen konkurrens. Kollar man på vad den här marknaden omsätter i Sverige så förstår man att det finns oerhört stor potential även i tillväxtländer”, säger Fredrik Hellström, vd på mi.tv.

TV24 är i dagsläget Sveriges näst största tv-tablå, men har även verksamhet i länder som USA och England. Totalt sett har deras app laddats ned över 7 miljoner gånger.

Fredrik Hellström, som driver bolagen från Dubai, påpekar dock att mi.tv inte har någon koppling till TV24, bortsett från att han och Tomas Mazowski även äger TV24.

”Det här är ett helt nytt bolag, men vi har vår bakgrund på TV24. Nu vill vi bevisa caset i Sydamerika och vi har redan fått in Coca Cola som stor annonsör”, säger han.

För att få fart på verksamheten har bolaget nu avslutat en mindre finansieringsrunda. Totalt rör det sig om 2,5 miljoner kronor, varav 1 miljon är lån från Almi och 1,5 miljoner kommer från affärsänglar.

”Millicom hade 16 personer som jobbade med mi.tv och deras burn rate var jättehög. Det första vi gjorde nu när vi tog över var att skala ned allt. Vi är vana vid att jobba med mindre resurser och nu har vi stoppat blödningen. Nu ska vi börja tjäna pengar”, säger han.

Mi.tv planerar inledningsvis att generera intäkter via annonser. Fredrik Hellström öppnar dock även upp för andra typer av samarbeten.

”Man kan hitta nya samarbeten med tv-kanalerna och nå tv-reklampengarna. Men det är nästa steg.” 

Gustav Grundström och Erik Åkerfeldt, ansvariga för mi.tv under Millicom-tiden, kommer att stanna kvar som advisors och delägare i det nya bolaget.

Läs mer