Sök

Annonssamarbete med Fondia

Succébolaget om att abonnera på juridiska tjänster: ”En nyckel för att vi ska kunna leverera”

Visiba Care (Visiba Group AB)Fondia

Johan Gustafsson, vd på Visiba Care.

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

Intern bolagsjurist? Visiba Care har behovet – men har hittat en annan lösning. En juridisk prenumerationstjänst till fast pris.

Visiba Care utvecklar tekniska lösningar till landsting och privata vårdaktörer som själva vill digitalisera deras vård. I dagsläget har bolaget 10 av 21 svenska landsting samt ett 50-tal privata aktörer i flera länder som kunder. Att ta fram plattformar som möjliggör ett brett införande i en organisation av ett landstings storlek kräver mer än en vårdapp åt en enskild privat aktör.

”Det är ett komplext erbjudande som innefattar många olika behov och som måste kunna hantera många olika vårdflöden. Vi har ett extra stort fokus på den typen av lösningar”, säger Johan Gustafsson, vd och en av grundarna på Visiba Care.

I början fick vi hjälp att ta fram mallar för anställningsavtal, aktieägaravtal och liknande.

Bolaget drog i gång 2014. Grundarna hade tidigt ambitionen att göra saker på rätt sätt, i rätt ordning. För att få hjälp med de juridiska bitarna kontaktades Fondia (som då hette Jansson & Norin), en juristbyrå som är specialiserad på affärsjuridik för startups.

”I början fick vi hjälp att ta fram mallar för anställningsavtal, aktieägaravtal och liknande. Det rörde sig om enskilda situationer. Vi fick ett bra intryck direkt och utvecklade en nära och personlig relation”, säger Johan Gustafsson.

Fem år senare växer Visiba Care så det knakar. Bolaget vinner allt fler upphandlingar i den offentliga vården i Sverige samtidigt som det är i början på en internationell resa, med kunder i Storbritannien, Kroatien och våra nordiska grannländer.

I takt med framgångarna har affären med Fondia utvecklats och fördjupats. När juristbyrån för snart två år började erbjuda en LDaaS-tjänst (Legal Department as a Service), en slags prenumeration på juridiska tjänster utifrån kundens behov, blev det ett perfekt substitut för en bolagsjurist.

”Vi växer väldigt fort och det ställer nya krav på leverans och kvalitet. Ju större vi blir, desto fler parallella affärer får vi in. Det gör att behovet av juridiska tjänster hela tiden blir större. När Fondia började med LDaaS-modellen hängde vi på direkt”, säger Johan Gustafsson.

Idag är kontakten mycket tätare än ett avtal här och där. Fondia hjälper bland annat till med att driva finansieringsrundor, är bollplank i upphandlingar och har varit centrala i hela GDPR-frågan. Även när det gäller Visiba Cares internationella expansion bistår Fondia med egen expertis eller förmedlar kontakt med jurister i det aktuella landet.

Ibland får vi svar direkt, ibland efter en timme eller dagen efter, det beror på frågans komplexitet. Det är väldigt värdefullt för oss.

I tjänsten ingår så kallad “call & check”, en möjlighet att få juridisk rådgivning när behovet uppstår.

”Dyker det upp en fråga under en förhandling med en kund – kanske om avtalslängd, eller villkoret i en skadeståndsklausul – lyfter vi luren och ringer. Ibland får vi svar direkt, ibland efter en timme eller dagen efter, det beror på frågans komplexitet. Det är väldigt värdefullt för oss.”

Juridiska lösningar för startups till ett förmånligt pris – läs mer här!

Då tjänsten är en prenumeration med fasta priser är Visiba Cares post för juridiska kostnader alltid förutsägbar, något Johan Gustafsson uppskattar.

”Fondia bidrar till att vi kan ha ett högt tempo i våra processer och att vi kan stänga affärer snabbare. En nyckelfaktor för leverans och kvalitet. Och vi vet hela tiden vad vi köper och vad det kostar.”

Läs mer