Sök

Trion ska få tonårsflickor att koda: "Saknas lösningar för flickors intressen"

ImagilabsJämställdhetInternet of things

Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Fick koda med Apple-ingenjörer.

Allt började med ett forskningsprojekt på KTH. Dora Palfi ville ta reda på hur techprylar kunde designas för att bättre attrahera tonårstjejers intresse. Det skulle kunna hjälpa till att minska kunskapsglappet mellan pojkar och flickor som uppstår i tidig ålder.

Sen grundade hon Imagilabs tillsammans med Beatrice Ionascu och Alexa Edström för att göra verklighet av sina lärdomar från projektet. Deras plan är att ta fram prylar som kan programmeras och anpassas efter ens egna behov, något som Imagilabs menar ska öka tonårstjejernas möjligheter att intressera sig för – och lära sig om – teknologi.

“Det finns mängder av STEM-leksaker (exempelvis inom forskning, teknik och matematik reds.anm.) för pojkar i åldersspannet 12-16, men inga för flickor. Det finns lite workshops, det är många lösningar med korta perspektiv och inga som passar in bra med flickors intressen”, säger Alexa Edström.

Till en början handlar det om en liten kub i en nyckelring som kan anpassas efter eget tycke och smak och kopplas till mobilen. Till exempel skulle man kunna koda den så den lyser illrött när det kommer ett sms från en speciell person – till exempel från ens mamma. 

Appen befinner sig fortfarande i betastadiet och produkten har inte lanserats ännu. Den första planerade lanseringen är en kub med ledlampor som kan programmeras att lysa eller blinka på olika sätt.

“Hela idén är att ha accessoarer som kan programmeras. Den kan kopplas med bluetooth till en app på mobilen där det finns en hel läroplan, liksom möjligheten att dela med sig av sina projekt och diskutera med varandra.”

Teamet valdes nyligen ut att vara med på Apples Entrepreneur Camp, ett nytt initiativ från techjätten som riktar sig mot företag som grundats och leds av kvinnor. Under två veckor arbetade de med sin app tillsammans med Apple-programmerare i Cupertino, Kalifornien.

Startupen valdes också nyligen in som ett av 15 bolag i företagsinkubatorn Stings affärsutvecklingsprogram. Dessutom är grundarna är nu i färd med att ta in kapital innan en planerad lansering av produkten senare i år.

De har ofta fått frågan om de inte borde sälja genom skolor. Men det är inget som lockar grundarna just nu enligt Alexa Edström.

“Vi tror att skolor skulle göra produkten mindre cool. Vi vill först bygga upp ett varumärke och en following kring appen, sen kanske vi kan närma oss skolor med produkten. Men vi samarbetar redan lite med skolor i form av workshops”, säger hon.

Läs mer