Några dagar innan jag reser till Linköping läser jag ett reportage i lokaltidningen Corren om Martin Källström. Där beskrivs han som stadens svar på Steve Jobs. Jag tänker att jag måste fråga mannen bakom minikameran Narrative Clip om det är en liknelse han känner sig bekväm med.
Innan jag hinner fråga så tar han upp artikeln på sin laptop.
“Jag visade upp den på ett föredrag i onsdags, för det är så väldigt långt ifrån min egen bild av mig själv. Och så jämförde jag med den här som mer representerar min självbild – en liten kille som är nyfiken på hur världen fungerar.”
Han visar en annan bild där han är åtta år och står bredvid en av familjens kalvar. Hans mamma och plastpappa kom från akademikerfamiljer men valde själva att utbilda sig till lantbrukare. När Martin Källström var sex år flyttade de till en bondgård i en by i Småland.
“Att vara lantbruktare innebär ju sju dagars jobb i veckan, samtidigt är ju föräldrarna alltid hemma så man hade dem väldigt nära. För mig var det en väldigt härlig miljö att växa upp i. Det var en frihet att få vara nära djur och natur,” säger Martin Källström.
Själv har han aldrig velat ta över gården. Datalektionerna på högstadiet fick honom att inse att teknik var det intressanta och efter gymnasiet flyttade han till Linköping för att plugga datateknik.
Premiär för nya minikameran
Efter examen blev han anställd på Jonas Birgerssons IT-konsultbolag Framfab men kände en dragning ut i världen. År 2000 flyttade han med frun Sandra till Tokyo för att jobba som webbutvecklare.
“Det var en så annorlunda upplevelse och en fantastiskt rik kultur. Efteråt kände jag mig också mer tillfreds i Linköping på ett nytt sätt. Både Stockholm och Linköping kändes ju som små byar i jämförelse med Tokyo och vilken av de två man bor i spelar inte så stor roll. Så vi bestämde oss för att vara kvar här, köpa hus och bilda familj.”
Den här veckan skeppas den nya versionen av minikameran Narrative Clip ut från fabrik. Utseendemässigt ser Clip 2 ut som sin föregångare, men en hel del har hänt på insidan.
“Den allra största skillnaden är att man kan spela in video nu. Det går också att ställa in intervallet själv för hur ofta kameran ska fota eller filma,” säger Martin Källström och knackar lätt på kameran två gånger.
Det är kommandot för att filma.
Utöver fler megapixlar och större möjlighet att lagra och dela bilderna genom wifi, kommer det bli möjligt att fästa kameran på till exempel en cykel eller ett stativ - inte bara på kläderna.
“Kameran passar den som vill kunna ägna sig till hundra procent åt det man gör men fortfarande bevara minnena eller väldigt enkelt spela in det som händer.”
Förlorade föräldrarna tidigt
När Martin Källström var 22 år förlorade han sin biologiska pappa. Tio år senare var även mamman borta. När han tittade i familjens fotoalbum hittade han mest bilder från högtider men det var ont om vardagsbilder.
“Jag upplevde starkare än någonsin hur viktiga bilder är, men oftast är de så tillrättalagda och planerade. Jag ville komma på ett sätt att fånga spontana ögonblick. Ur en affärsmässig synvinkel fanns det heller inga projekt som existerade i korsningen mellan wearable tech och foto,” säger Martin Källström.
Sommaren 2011 berättade han för styrelsen i Twingly att han ville sluta som vd. Han hade själv varit med och grundat bloggsökmotorn 2011 men kände att parterna växt åt olika håll.
“Jag insåg att Twingly behövde satsa på ren försäljning av produkter snarare än produktutveckling, som jag brann för. Jag var sugen att satsa på en idéfas och gjorde en deal om att få jobba en dag i veckan med Narrative tills de hittat en ny vd.”
"Trodde att vi pitchade flera"
Det tog nio månader och under den tiden hann Martin Källström bland annat att sätta ihop ett grundarteam. Riskkapitalbolaget Passion capital var först med att investera i Narrative. Martin Källström kände sex andra bolagsgrundare som fått finansiering därigenom så han bad dem att gå i god för honom.
“Efter en vecka hörde de av sig och var intresserade så vi åkte till London för att pitcha dem. När vi kom in till kontoret med väskor frågade de varför vi varit där dagen innan också, men jag vågade inte säga att vi inte haft råd att flyga över dagen, utan sa istället ‘det kan jag tyvärr inte svara på.’ Det tolkade de som att vi pitchade andra också.”
Passion Capital fick eld i baken och bestämde sig snabbt för att skjuta till en halv miljon euro, cirka 4,5 miljoner kronor i en första såddrunda. Hösten 2012 lanserades kameran för första gången via en Kickstarterkampanj. I stället för målet på 50.000 dollar fick Narrative in över en halv miljon dollar.
“Det var fantastiskt och extremt arbetssamt för vi fick mycket mer communityjobb än vad vi hade tänkt oss. Det var också ett stort bevis på att det var något som marknaden ville ha.”
Älskar japansk kampsport
Narrative kör med brutet räkenskapsår och 2013/2014 omsatte bolaget 8 miljoner kronor. Exakt hur det gått i år vill Martin Källström inte avslöja men det handlar åtminstone om det dubbla.
En av dörrarna på Linköpingskontoret pryds av en Buddha. Därinne utförs meditation med jämna mellanrum. Själv är Martin Källström mer inne på den japanska kampsporten aikido, som han fastnade för 1997. Aikido kan översättas till “den harmoniska kraftens väg” och utmanar till samarbete snarare än tävling.
“För mig är det viktigt att ha en balans mellan arbete och hälsa. Jag tror också att produktivitet kommer från ett bestämt antal timmar med flow snarare än att jobba långa dagar med utspädda timmar. Jobbar man över ska man så snabbt som möjligt kompa ut det i ledighet. Det har gjort att vi även kan ha äldre anställda, med familj och längre arbetslivserfarenhet", säger Martin Källström.
"Familjen är ett skydd"
Martin Källström har själv två barn på 11 och 9 år. Han säger att det har tvingat in honom i ett positivt mönster och varit ett skyddsnät från att bli för alltför uppslukad av bolaget.
“När man driver företag är det perioder av väldigt stark oro och ångest. Då blir familjen ett väldigt stort skydd mot det, någon som kräver att man är hemma och närvarande. Sen har jag rest mycket, med Narrative har det blivit 4-6 resor till USA per år. Då har jag tagit alla hämtningar och lämningar till dags och skola när jag kommit hem istället.”
I San Francisco händer det att han blir igenkänd på gatan och många reagerar när de ser minikameran.
Vi återkommer till vad det innebär att vara Linköpings svar på Steve Jobs.
“Visst är det smickrande och roligt också när man tänker på vad de menar. Det är mycket roligare att ta det till sig än att försöka hålla det ifrån sig. Det jag brinner för är ju att skapa värde för andra.”
Namn: Martin Källström.
Ålder: 40.
Bor: Linköping.
Karriär i korthet: Drev egen webbkonsultbyrå mellan 2002-2004, medgrundade av konsultbyrån Polyester 2004, Twingly 2006 och Narrative 2012.