Sök ikon

Volvo och e-handlare lanserar tjänst som gör bilen till brevlåda

Artikel bild

Den svensk-kinesiska personbilstillverkaren testar att låta mat och prylar levereras direkt till bakluckan.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

olle@breakit.se

Medgrundare

På tisdagen lanserar Volvo en ny tjänst, som fungerar såhär:

En Volvo-ägare som köper mat på nätet väljer att få varorna skickade direkt till bilen, medan den står parkerad utanför bilägarens arbetsplats. En budbil kör ut varorna, öppnar bakluckan med en kod som bilägaren har godkänt och lastar in matkassarna. När bilägaren slutar jobbet kör hen hem varorna.

“Det här är ett konkret bevis på att uppkopplade bilar kan användas för att spara tid och göra livet lite lugnare för oss människor”, säger Volvos sälj- och marknadschef Björn Annwall.

I ett första steg erbjuds tjänsten till vissa Volvo-förare i Göteborg. Planen är att i nästa skede sprida den till fler städer och öka utbudet av varor.

Ett av de företag vars varor kommer att finnas tillgängliga via tjänsten är e-handlaren Mat.se. Bolagets vd Måns Danielson berättar att företaget har testat tjänsten under de senaste veckorna, och det hittills har gått smärtfritt till.

“Det här blir som en säker mobil brevlåda. Ofta med matleveranser behöver du ju se till att vara hemma och öppna när budet kommer. Så är det inte i det här fallet”, säger han.

Med hjälp av en ny sorts matkassar från startupen Ifoodbag, som håller varorna kalla, kan de ligga i bilen i upp till ett dygn utan att bli ofräscha.

“Tanken är inte att det här ska kosta något extra för våra kunder. Ärligt talat tror jag att det snarare blir billigare för oss eftersom vi kan korta ner våra budrutter, när vi kan leverera till flera bilar samtidigt som står parkerade vid pendeltågstationer eller utanför större arbetsplatser”, säger Måns Danielson.

Volvo-tjänsten är den senaste i en rad nya initiativ för att effektivisera e-handelsleveranser. Ett annat färskt exempel är Skype-grundarna Ahti Heinla och Janus Friis robotar som kan bära matkassar kortare sträckor, samt den svenska mikroleveransappen Urbit som låter extrajobbande studenter agera inhoppande bud i Stockholms innerstad.

Läs mer