Snön faller lätt över Umeå och staden har precis börjat vakna till liv när jag kommer fram med tåget på morgonen. Mycket har hänt sedan jag sist satte min fot här för ett och ett halvt år sedan. Då var centrum fullt av byggställningar och andra etappen av Utopia-gallerian höll på att färdigställas.
Det jag ser i dag är ett helt nytt kvarter mitt i stan som inte bara innefattar en shoppinggalleria utan även gym, hotell, restauranger och tusentals kvadratmeter kontorsyta. Ungefär 1.400 av dessa kvadratmeter har en av Umeås främsta startupprofiler, Emanuel Dohi, lagt beslag på.
“Vi har inte riktigt hunnit inreda klart allting ännu. Det har varit ett massivt år, vi har knoppat av delar av verksamheten och ombildats till en koncern. Sundsvallskontoret har startats igång och vi har fått in de sista investeringarna i venturebolagen. Vi har inte ens hunnit fira femårsjubileum än,” säger Emanuel Dohi som är grundare och vd för Dohi-koncernen.
Och det är nog lite för sent för det nu. Det digitala mediehuset Dohi närmar sig sin sexårsdag. Omsättningen ligger på över 100 miljoner kronor och koncernen sysselsätter uppåt 100 personer. Hälften av dem jobbar här i Umeå och den andra halvan är utspridd i Stockholm, Växjö och Sundsvall.
Emanuel Dohi går runt i huset och pratar med sina medarbetare. Någon har precis kommit tillbaka från Boliden efter att ha filmat gripandet av den då terrormisstänkte 22-åringen, en annan designar en app till ett skogsbolag och ett tredje team har precis flyttat in i huset efter att ha fått finansiering av Dohi venture.
“Min vision har varit att bygga ett ekosystem för innovation och entreprenörskap. Här ska du kunna börja med att göra ditt ex-jobb och sluta som entreprenör. En tekniker eller designer som har en riktigt bra idé ska känna att möjligheten finns att ta det hela vägen inom Dohi. Talanger är det viktigaste vi har,” säger Emanuel Dohi.
För att jag ska förstå hur allting hänger ihop börjar han rita upp verksamheten på en whiteboard. Han drar pilar mellan varje ruta och pratar engagerat med tydliga inslag av Umeå-dialekt.
Jag ska försöka mig på att sammanfatta den 45 minuter långa dragningen på några hundra tecken.
Bolaget står alltså på flera olika ben:
# Dohi Agency
En innovationsbyrå som hjälper andra bolag med sin digitalisering. Det kan handla om organisationsförändringar eller att bygga nya produkter eller tjänster som appar och webbsidor. Kunderna finns främst inom media, fintech och basindustrin som exempelvis skogsnäringen. Företaget har hjälpt såväl Bonnier som Schibsted med sin digitala transformation.
# Dohi Society
Handlar om att som entreprenör ge tillbaka till samhället och omgivningen – sitt “community.” Society arrangerar allt från utbildningar, kurser och hackatons, till föreläsningar, branschmässor och konferenser. Driver företagshotell för frilansare och startups. På veckobasis hålls också frukostföreläsningar, fredagspitch och afterworks.
# Dohi Venture
Startades för ett år sedan och investerar i företag och entreprenörer som befinner sig i fasen mellan inkubator och serie A. Hittills har Dohi gått in med 1,5-3 miljoner kronor per case i fem olika bolag, i nära samarbete med andra lokala investerare och entreprenörer.
# Dohi Media.
Består av magasinförlaget Dohi Publishing, tv-produktionsbolaget Dohi Broadcast och dataspelsstudion Dohi Entertainment.
“Tillsammans med mina fantastiska medarbetare har jag byggt upp det här med blod, svett, tårar och skratt. Varje krona vi tjänade i början har vi återinvesterat i nya intressanta produkter till bolaget och vi tittar alltid efter möjligheten att anställa en person till eller investera i en startup, snarare än att plocka ut vinsten,” säger Emanuel Dohi.
På vägen upp till konferensrummet på andra våningen passerar vi en stor läktartrappa. Här hålls allt från inspirationsföreläsningar till Fredagspitchen där entreprenörer får visa upp sina affärsidéer.
“Jag träffade min sambo i Umeå och hon har varit tydlig med att hon inte vill flytta. Så jag tänkte att om inte jag får komma närmare världen så ska världen bannemig komma närmare Umeå. Jag tror absolut att Umeå och Västerbotten har möjlighet att bli en internationell hotspot för digitala entreprenörer,“ berättar Emanuel Dohi.
Han kommer inte från någon traditionell entreprenörsfamilj där det har pratats affärsidéer kring matbordet. Ändå är det uppenbart att han har präglats starkt av sina föräldrar. Året var 1980 när Emanuel Dohi föddes i Rumänien. Hans mamma kom från en ingenjörssläkt medan pappan var författare och konstnär.
“Han vågade stå upp mot diktaturen, men att vara oliktänkande var inte alls populärt så tillslut var den enda utvägen att fly. Då var han runt 30 år, och vi andra kom efter två år senare. Det var en väldigt obehaglig tid", säger han.
Han berättar att föräldrarna lärde sig svenska fort och alltid har förordat vikten av hårt arbete och göra det bästa av de möjligheter man har. De var noggranna med att Emanuel och hans syskon så snabbt som möjligt skulle integreras i det svenska samhället.
“Jag tror att jag har med mig mycket av det. Att hela tiden jobba hårt och att bevisa att det går att göra lite mer.”
När Emanuel Dohi kom till Sverige som sexåring hade han aldrig sett färg-tv. Han beskriver hur intresset för teknik föddes när grannen visade honom ett avsnitt Lucky Luke.
“Jag tyckte att det var häftigt, nästan magiskt, hur han använde en fjärrkontroll för att stoppa och pausa serien. Redan då började jag fundera på vad man mer skulle kunna göra med hjälp av ny teknik,” säger han.
En dag när Emanuel Dohi var i de tidiga tonåren började det till föräldrarnas förvåning ramla ned mängder av disketter i brevlådan. Han hade nämligen bestämt sig för att börja sälja importerade disketter från Sydkorea, till små databutiker och kompisar.
“Jag ringde tre olika tillverkare och på knagglig engelska försökte jag låtsas vara mycket äldre. Jag lyckades få en test-batch på 1.000 disketter till ett billigt pris. Jag sålde dem ganska fort och köpte in 2.000 till för pengarna. Så höll jag på ett tag ända till den brännbara cd-skivan kom.”
Det där drivet lyser igenom hos Emanuel Dohi under hela vårt möte. När han var 16 år började han jobba extra som webbutvecklare. Efter gymnasiet var han i valet och kvalet om han skulle skulle satsa fullt ut på karriären eller utbilda sig.
“Jag jobbade i Umeå då så jag for upp till universitetet och frågade ‘vilken är den hårdaste utbildningen är om man vill starta företag?’. Jag fick svaret att jag borde läsa teknisk datavetenskap på Handelshögskolan här uppe.”
Så blev det.
Och även på universitetet höll han ett högt tempo.
“Jag ville upptäcka mesta möjliga under studietiden och verkligen lära mig branschen, så jag jobbade extra som handledare, drog igång branschföreningar, hjälpte till att driva Kårhusets verksamhet och arrangerade näringslivsdagar för att bredda mitt nätverk.”
Sista året på universitetet grundade han IT-konsultbolaget Codemill tillsammans med Richard Lönneborg och Johanna Björklund. De två driver fortfarande bolaget men Emanuel Dohi sålde sina aktier efter 1,5 år och startade Dohi.
Om fem år hoppas Emanuel Dohi att hans olika bolag finns etablerade på fler universitets- och högskoleorter i Sverige. Någon tydlig konkurrent har han än så länge inte stött på, men jämför sig lite med den tyske mediekoncernen Axel Springer – fast i miniatyr.
“Tar jag varje enskilt bolag för sig kan jag rada upp ett antal konkurrenter. Men när det gäller helheten, ett digitalt innovationshus med fokus på en inhouseaccelerator, så har vi inte stött på någon,” avslutar han.
Den här artikeln är en del i serien Entreprenörsresan, där Breakits Sara Lindh träffar startups runtom i landet för att uppmärksamma techbolag utanför huvudstaden.