Sök

Annonssamarbete med Fondia

Ny VIP-tjänst ger tillväxtbolag egen ”bolagsjurist” – till ett schysst och förutsägbart pris

FondiaJuridik

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

Uppstickaren Fondia vill förändra juristbranschen – genom att sälja sina tjänster som prenumeration till fast pris. Nu lanserar de ett exklusivt program där utvalda startups får tillgång till sin egen ”bolagsjurist” till ett mycket subventionerat pris. ”Vi är otroligt stolta över att kunna erbjuda detta”, säger Johan Norin på Fondia.

Johan Norin var med och grundade affärjuristbyrån Jansson & Norin, som blev lite av Startupsveriges husjurister. Förra året såldes bolaget till branschkollegan Fondia, där Johan Norin nu är sälj- och marknadschef.

Fondia är en ny utmanare i juristbranschen – som nu växer kraftigt i Sverige. I hemlandet Finland är man redan en av landets största byråer och har en väl befäst position med bland andra kunder som Supercell – spelföretaget bakom mångmiljardsuccén “Clash of Clans”.

Juridiska lösningar för startups till ett förmånligt pris – läs mer här!

Fondia har en lite annorlunda modell som kallas LDaaS, vilket står för legal department as a service. Konceptet är i grunden enkelt: I stället för att sälja sina tjänster per timma på traditionellt vis så säljer Fondia en mer förutsägbar prenumeration. Tjänsten viktas efter bolagets behov, och i alla abonnemang ingår fri så kallad ”call and check”, det vill säga en slags first line-support som förhoppningsvis ska innebära att bolaget hellre ringer sin rådgivare innan problemet uppstår än efter, när något verkligen gått fel.

”Det innebär att vi kan jobba mycket mer proaktivt. I stället för panikåtgärder – som det tyvärr ibland kan bli inom juridiken – så kan vi jobba förebyggande och hjälpa kunderna att undvika trampa på en del minor. Samtidigt blir det mer kostnadseffektivt och enklare än att ha en anställd bolagsjurist”, säger Johan Norin.

Vi har ju jobbat med det här länge och ser väldigt tydligt att bolag som fixar sånt här tidigt på resan klarar sig bättre långsiktigt.

Nu lanserar Fondia en startup-variant av sin prenumerationstjänst, med ett radikalt lägre pris än standardversionen.

Målet är att bolaget ska kunna hjälpa startups med riktigt hög potential att hamna i juridisk topptrim.

”De ska bli redo att ta in kapital från tunga investerare, de ska ha riktigt bra incitamentsprogram, varumärkesskydd, användarvillkor, anställningsavtal – allt som stärker och bygger värden, minskar risk och ger skalbarhet. Vi har ju jobbat med det här länge och ser väldigt tydligt att bolag som fixar sånt här tidigt på resan klarar sig bättre långsiktigt”, säger Johan Norin.

Det förmånliga programmet heter Runway och är öppet för ansökningar – dock inte för alla företag.

Har er startup vad som krävs? Läs mer om Runway här!

”Det här är en väldigt förmånlig deal som vi är otroligt stolta över att kunna erbjuda. Men vi har inte förstås möjlighet att erbjuda det alla bolag, utan har satt upp ett par kriterier för att göra bedömningen enklare. Tanken är att filtrera fram de bolag som verkligen har framtiden för sig men inte skulle ha råd att betala konventionellt”, säger Johan Norin.

Johan Norin, sälj- och marknadschef på Fondia.

Kvalar ert bolag in till Runway?

För att kvala in till Runway måste bolaget uppfylla följande kriterier:

  • Ha högst fyra räkenskapsår bakom sig
  • Omsätta max 1 miljon euro
  • Rest högst 1 miljon euro i riskkapital
  • Ännu inte hunnit bli lönsamt

Och ett par lite mer godtyckliga, men relevanta, kriterier:

  • Vara en grupp individer med relevant bakgrund och rätt inställning
  • Validerat genom trovärdiga externa investerare eller styrelseledamöter, eller rådgivare  
  • Produkt eller tjänst med mycket stor potential att växa till något fantastiskt

Priset varierar beroende på omfattning och behov, men från ungefär 9 500 kronor per månad kan ert bolag få en prenumeration på din egen bolagsjurist.

Läs mer