Sök ikon

Världen börjar få upp öronen för Umeå-bolagets smarta algoritm

Artikel bild
Sandra Finér, vd för Limes audio. Foto: Sara Lindh.

I tysthet har Umeå-baserade Limes audio växt till ett bli av Sveriges mest lovande teknikföretag. Bolaget räknar i år med att dubbla försäljningen av mjukvaran som tvättar bort ekon och brus från högtalarsystem.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

sara@breakit.se

Reporter

En stor världskarta pryder väggen hos Limes audios kontor i centrala Umeå. De städer där bolaget har sina kunder är utmärkta med gröna ploppar. Allra flest finns på USA:s väst- och östkust. Det senaste året har bolaget skrivit licensavtal med flera ljudjättar på andra sidan Atlanten. 

”Det är häftigt att ett litet startupföretag från Umeå samarbetar med så stora och coola bolag. Helst vill man ju skrika ut vilka det är, men just nu är projekten inne i en utvecklingsfas och avtalen är hemliga,” säger Sandra Finér, vd för Limes audio.

 

Företaget har tagit fram den patenterade mjukvaran Truevoice. Med hjälp av tekniken tvättas eko, brus och burkigt ljud bort. Målet är att du ska kunna hålla en videkonferens och höra personen lika bra som att hen satt i samma rum. Tekniken skulle också kunna användas i exempelvis surfplattor, smarttelefoner, smarta tv-apparater och porttelefoner. 

”Jag har jobbat i globala bolag där man har många telefonkonferenser och videomöten, och det är otroligt irriterande när det inte funkar. På mitt senaste jobb hade jag min chef i Frankrike så det blev ju många distansmöten,” säger Sandra Finér.

Limes Audio snodde henne som vd från Volvo Lastvagnars Umeå-verksamhet i somras. Där jobbade hon som chef för konstruktionsgruppen i tre år och innan dess var hon produktutvecklingschef på företaget Babybjörn i Stockholm. 

”Det här är första gången jag jobbar med mjukvara, det är jättespännande och helt andra dimensioner förstås. Den största skillnaden för mig är att det är svårt att se hur långt man har kommit, tidigare har det alltid funnits en prototyp som gjort det mer konkret.”

Bolaget grundades 2007 av Fredric Lindström och Christian Schüldt. De doktorerade inom signalbehandling och kom på en teknik som de ville ta vidare. Förra sommaren tog Limes audio in 15 miljoner i riskkapital från Inlandsinnovation. Sedan dess har affärerna börjat rulla in.

”Kapitalet har möjliggjort att vi kunnat anställa projektledare, säljare och jag själv har ju blivit anställd också. Fredric (Lindström reds anm) som är en sann entreprenör har kunnat kliva ned från vd-posten och ägna sig mer åt det han vill, nämligen sälj och teknik,” säger Sandra Finér. 

Lokalerna som de cirka 20 medarbetarna sitter i är också helt nya, med flera testlabb för produktutveckling. I entrén hänger en rad olika utmärkelser. Två år i rad har Limes audio varit med på Ny Tekniks 33-lista och blivit utsett till ett av Europas 100 hetaste techbolag i tävlingen Red herring. Ändå är det kanske få som känner till ljudbolaget från Umeå. 

”Vi har nog bara jobbat på tror jag. Vi är ett gäng ingenjörer, vi är inga marknadsförare eller kommunikatörer. Det kanske är lite norrländskt också att man inte sträcker lika mycket på sig som man borde. Det är bättre att låta resultat och nöjda kunder tala för sig självt, kvittot är inte hur mycket man syns”, säger Sandra Finér. 

2014 var omsättningen 5 miljoner kronor. Det är en liten dipp mot föregående år då den låg på 9 miljoner kronor. 

"Tidigare utförde vi en hel del konsultuppdrag som inte låg i linje med vår affärsidé vi har nu valt bort det, för att kunna fokusera på att få in vår teknik hos stora multinationella bolag, där vi kan ha en större skalbarhet," säger Sandra Finér. 

Det verka ha gett resultat. I år förväntas försäljningen hamna på 12 miljoner kronor.

Den här artikeln är en del i serien Entreprenörsresan, där Breakits Sara Lindh träffar startups runtom i landet för att uppmärksamma techbolag utanför huvudstaden.  

Läs mer