Sök ikon

Mr Shoebox tar in såddrunda - ska göra bokföring mindre jobbigt

Artikel bild
Uppifrån och ner: Ken Bertling och Johan Lundberg. Foto: Press

NFT Ventures investerar 6 miljoner kronor i appen som vill bli en marknadsplats och chattkanal för redovisning.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

olle@breakit.se

Medgrundare

Mr Shoebox riktar sig till småföretagare som vill ägna så lite tid som möjligt åt att sortera kvitton och fakturor.

“Som småföretagare vill man betala in rätt skatt och sköta sig på alla sätt och vis. Men många av oss är inte alls administrativa i våra personligheter. Det är min egen frustration över bokföring som har lett till att jag har startat det här bolaget”, säger Mr Shoebox medgrundare Ken Bertling.

Tjänsten låter användarna hantera allt som har med företagets redovisning att göra i en och samma app. Det handlar om saker som att ladda upp kvitton eller att se hur kostnader och intäkter utvecklas över tid.

Det är i sig inte unikt. Däremot har Mr Shoebox valt att skruva på modellen för bokföringsappar på flera sätt som gör att den skiljer sig från konkurrenterna.

För det första har bolaget gjort det möjligt för företagaren att skicka in offerter till flera olika redovisningsbyråer och jämföra priset. Bolaget tjänar pengar när det förmedlar en affär till en bokföringsbyrå, samt genom avgifter vars storlek beror på hur många kvitton och fakturor som laddas upp till tjänsten.

“Tanken är att vi ska bli lite som Booking.com fast för redovisning. Vi är marknadsplatsen där man hittar sin bokföringsbyrå, och samtidigt blir vi en kanal för byråer som vill nå ut till nya kunder”, säger Ken Bertling.

En annan sak som skiljer Mr Shoebox från de flesta konkurrerande aktörer är att bolaget vill bli en plattform som det går att koppla upp andra tjänster mot. Dessutom är tanken att bokföraren och entreprenören ska kunna chatta i appen, för att reda ut oklarheter.

“Vi ska vara en allt i ett-lösning för företagaren. Entreprenörer vill inte ha massa olika appar till bokföringen, utan en enda”, säger Ken Bertling.

Nu tar Mr Shoebox in riskkapital från NFT Ventures. Parterna har valt att inte avslöja affärens storlek men av dokument från Bolagsverket framgår att NFT har gått in med 6 miljoner kronor i Mr Shoebox.

NFT Ventures vd Johan Lundberg säger att det är en fördel för Mr Shoebox att storbankerna generellt sett inte bryr sig så mycket om att ge service till småföretag.

“Det gör att minsta lilla förbättring för den gruppen upplevs som fantastiskt positiv. Det är en tacksam grupp att rikta sig till på så sätt”, säger han och fortsätter:

“Jag gillar också att Mr Shoebox vill bli en form av plattform, ett sorts gränssnitt som samlar allt som har med bokföringen att göra. Det är en intressant position”.

Ken Bertling säger att han hoppas på samarbeten med andra av NFT Ventures portföljbolag, som leasingjämföraren Leasify och låneplattformen Toborrow.

“De övriga bolagen som NFT har gått in i kompletterar oss på ett fantastiskt intressant sätt. Det var en av de absolut mest intressanta sakerna med att få in dem som investerare”, säger han.

Den största investeraren i NFT Ventures första fond var mediekoncernen Bonnier. När NFT gör en investering brukar en del av betalningen för aktierna ske med reklamutrymme från Bonniers dotterbolag, som Expressen, Dagens Industri och TV4.

Läs mer