Sök

Därför släpper Schibsted in Google: "Har fått viktiga klargöranden"

SchibstedGoogleGDPR

Anders Nylander, försäljningsdirektör för Schibsted Sverige Foto: TT + Press

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Schibsteds försäljningsdirektör berättar varför bolaget grävde ned stridsyxan.

I dag kunde Breakit avslöja att fighten mellan Google och Schibsted är över. Detta då Schibsted – ägare av Aftonbladet, SvD och Blocket – väljer att låta kunder köpa automatiserade annonser via Googles plattform.

Det handlar om de annonser som du ofta ser på nyhetssajter, som inte sällan är baserade på just din sökhistorik.

Därmed är ett nära ett år långt stopp för den saken över.

Anders Nylander, försäljningsdirektör för Schibsted Sverige, bekräftar nu Breakits uppgifter.

"Schibsted kommer från månadsskiftet tillgängliggöra delar av sitt erbjudande i Googles köpplattform", skriver han i ett mejlsvar till Breakit.

Vad har i sak förändrats sedan ni tog beslutet i våras?

"Schibsted har fått viktiga klargöranden från Google som gör att vi nu kan erbjuda våra annonsörer att köpa Schibsted genom Googles programmatiska plattform."

Schibsted uppger att dessa klargöranden framförallt handlar om hanteringen av data, vilket varit själva knäckfrågan. Anders Nylander berättar också att bolaget kommer att ha en fortsatt dialog med Google, samt att man fortlöpande ska utvärdera situationen.

Detta kan ses som att ni "ger upp" mot Google, är det en korrekt tolkning?

"Vi står fortsatt fast vid det vi har sagt tidigare. Vi har en skyldighet att värna om våra användare och deras data, det är det allra viktigaste för oss, och bakgrund för att vi avslutat samarbetet med en antal tredjepartsaktörer efter att GDPR trädde i kraft".

"Vi har hela tiden haft löpande diskussioner med Google, för att hitta lösningar som är för det bästa för våra annonsörer – utan att det går på bekostnad av våra användare och behandlingen av deras data.

Schibsted uppger att man inte samlar in samtycke å Googles vägnar. Varken före eller efter det nya beslutet.

"Vi har ansvar för att säkra rättslig grund för det vi själva gör", skriver Anders Nylander.

I Schibsteds senaste kvartalsrapport framgick tydligt att GDPR-problematiken påverkat annonsförsäljningen online negativt.

"Det har varit kännbart på intäktssidan, det har inte varit någon hemlighet", säger en källa med insyn i ärendet, till Breakit.

Läs mer