Sök

Så ska Objektia hjälpa dig hitta rätt i den snåriga lokaldjungeln

ObjektiaLokaler

Skärmdump från sajtens kartfunktion

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

I slutet av månaden lanseras tjänsten Objektia – en ny sajt som ska göra det lättare för företag att hitta nya lokaler.

Alla som har varit på jakt efter lokal vet att det kan vara problematiskt och tidskrävande. Inte lika jobbigt som att hitta en en bra och billig lägenhet i Stockholm – men problematiskt.

Det ska det däremot bli ändring på när det Linköpingsbaserade bolaget Objektia i slutet av månaden lanserar sin nya sajt med samma namn.

”Vi har byggt en helhetslösning som på ett bättre sätt kopplar ihop fastighetsägare med lokalsökande företag", säger Viktor Söderström, affärsutvecklare på Objektia. 

Nu kanske du tänker att den här typen av tjänster redan existerar – och det är helt korrekt. Konkurrenten Objektvision har idag drygt 80 procent av de unika annonserna för lokaler, samtidigt som mindre plattformar som Objektportalen slåss om samma kunder.

Men enligt Viktor Söderström finns det stora skillnader mellan deras sajt och de etablerade jättarnas.

”De är snarare listingsidor som trycker ut kortfattad information och ett kontaktnummer. Där vill vi differentiera oss. Vi vill verkligen kunna jobba med marknadsföringen, sökresultaten och använda den information som vi samlar in”, säger han. 

Ett exempel på det är deras kartverktyg. Genom att samla in information från olika datakällor kan lokaler sorteras utifrån bland annat antalet närliggande parkeringsplatser, hur kollektivtrafiken i området ser och olika former av ekonomisk och demografisk statistik.

Målsättningen är att den som exempelvis ska öppna en Victorias Secrets-butik ska kunna kolla var det bor flest 19-åriga tjejer med hög inkomst – en tanke som hämtats från den amerikanska sajten Trulia.

Själva sökfunktion på sajten har i sin tur byggts upp utifrån samma principer som Googles sökfunktion – ju mer information som finns tillgänglig, desto högre upp i sökresultateten kommer annonsen.

”Vi ville skapa incitament för fastighetsägarna att lägga ned tid på annonserna”, säger han.

I dag utgör kommersiella lokaler en tredjedel av Sveriges fastighetsbestånd, enligt SCB, och en kontorslokal står tom i snitt sju månader i samband med att ett företag flyttar ut.

Det indikerar att det finns brister i matchningen.

”Det finns nästan alltid lokaler att hitta om man bara vet hur. Speciellt med tanke på att många större bolag just nu vill flytta ut från innerstaden för att sänka kostnaderna. Då öppnar det upp i innerstan”, säger han.

Bakom den nya sajten står fyra Linköpings-studenter: Viktor Söderström, Alexander Åquist, Tim Andersson och Anders Backman.

De har dragit igång sitt företag parallellt med studierna – vilket inte på något sätt behöver vara en belastning. Det bevisade Erik Byrenius, Ulf Engstrand och Per-Anders Bjelkstål när de startade sajten Onlinepizza i Linköping för tio år sedan, som sedermera såldes för 250 miljoner kronor till tyska Delivery Hero.

"Det som ofta kännetecknar entreprenörer är en brinnande passion för att bygga företag, vilket vi alla såklart har. Men som studententreprenör har man samtidigt en annan passion: man vill lära sig en utbildning och bli klar med den. Det gäller att balansera", säger han.

Inför lanseringen i slutet av månaden har bolaget nu skrivit på avtal med 25 fastighetsägare och fastighetskonsulter. Det motsvarar 40 procent av lokalutbudet i Stockholm och Linköping.

”Vi letade själva lokaler i somras, och man märkte snabbt att informationsunderlaget på nätet är väldigt litet. Man tvingas ringa upp fastighetsägarna, gå på visningar och se massa lokaler som är helt ointressanta och i slutändan kanske man inte ens hittar den lokal som är bäst lämpad”, säger Viktor Söderström.

Läs mer