Sök

Lägre omsättning än väntat för hajpad hjälmstartup

Foto: Pressbild/Hövding.

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

laddar för lansering av "Hövding 3.0".

Hövding, som tillverkar krockkuddehjälmen Hövding, rapporterar en omsättningsökning om 37 procent under det fjärde kvartalet 2018, jämfört med motsvarande kvartal 2017.

Antalet sålda Hövdingar ökade med 28 procent.

"God tillväxt men lägre än förväntat då förskjutningen i leveranser ledde till förskjutning av försäljning i januari", kommenterar vd Fredrik Carling.

Han tillägger att Hövding börjar komma i kapp leveransmässigt.

För helåret 2018 var tillväxten 63 procent.

"Vår strategi att utöka återförsäljare i sport- och livsstilskedjor har gett resultat", konstaterar Fredrik Carling.

Hövdings arbete med att förbättra bruttomarginalen har börjat ge resultatet, enligt vd. Bruttomarginalen steg under fjärde kvartalet till 27 procent, från 22 procent året innan.

"De bättre förhandlade inköpspriserna samt kvalitetsförbättringar har mer än kompenserat den negativa effekten av att alla inköp sker i euro samtidigt som en betydande del av försäljningen sker i svenska kronor", skriver han.

Enligt Fredrik Carling kommer 2019 främst handla om den planerade lanseringen av Hövding 3.0.

"Viktiga milstolpar i projektet återstår fortfarande men tidsplanen ligger fast att lansera under hösten 2019".

Vidare lägger Hövding till England som fokus marknad samt fortsätter etableringen i Tyskland 2019.

"Året är språngbrädan mot att nå över 250 miljoner kronor i omsättning med positivt resultat 2020", skriver Fredrik Carling.

Omsättningen för helåret 2018 uppgick 92,5 miljoner (56,7) kronor, varav 29,3 miljoner (21,4) under fjärde kvartalet.

Ebitda-resultatet blev -38,8 miljoner kronor (-31,8), varav -10,1 miljoner (-7,5) under fjärde kvartalet.

Nettoresultatet blev -41,5 miljoner kronor 2018 (-41) och kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -18,2 miljoner kronor (-19,5).

Läs mer