Sök

Viggo Cavling: Därför dör Groupon

GrouponKrönika

Viggo Cavling

Viggo Cavling

Krönikör

"Ett stort fel som många teknikbolag gör är att de försöker konkurrera med teknik, när de istället borde konkurrera med användarvänlighet och flexibilitet."

Förra veckan var jag på Sime och lyssnade på ett gäng begåvade talare. Den talare som gjorde störst intryck på mig var Christian Sandström. Han är professor på Chalmers i Göteborg och expert på företag som gått under. Han har specialstuderat Facit, Kodak och Hasselblad och försökt förstå när ledningen i dessa bolag insåg att allt var på väg åt helvete.

Christian har läst gamla styrelseprotokoll och försökt hitta punkten när vd och gänget med högst lön tappade greppet. Han har letat och läst tusentals gamla dokument – men inte hittat vad han sökt efter. Det finns helt enkelt ingen tydlig vändpunkt. Peripetin bor i sagan och finns där för att skapa dramatik och ge tröst åt människorna. I affärslivet och i det stora livet finns ytterst sällan ett avgörande ögonblick när allt vänder och vi ser livet klart framför oss. Istället sker utvecklingen – vill du uppnå förändring använd ALLTID ordet utveckling – med små, små myrsteg.

Hur ska en då veta när det är tid att hoppa i livbåten, alternativt köpa aktier i en startup? Christians svar var att om du är ett stort företag ska du försöka tänka som en liten startup. Målet måste vara att omskapa istället för att bevaka och bevara den marknad ditt företag har skapat.

Det var detta som Groupon misslyckades med.

Konkurrenterna sprang förbi. Ett stort fel som många teknikbolag gör är att de försöker konkurrera med teknik, när de istället borde konkurrera med användarvänlighet och flexibiltet. Företag tror ofta att deras kunder är förälskade i själva produkten, men sanningen är att kunderna är förälskade i friheten som en produkt eller tjänst ger.

Läs gärna mer av Christian här.

Läs mer