Sök ikon

Groupon lägger ned i Sverige

Artikel bild
FOTO: TT/AP

På måndagen varslades Groupons anställda i Norden, enligt uppgift till Breakit.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Uppdatering: Nu bekräftar Groupon att verksamheten i Norden läggs ner.

Alla de 30 anställda på Sverige-kontoret fick beskedet på måndag förmiddag, enligt våra källor.

Enligt uppgift stängs även verksamheterna i Danmark, Norge och Finland ner. Själva sajterna ska gå i graven senare i veckan, enligt uppgift till Breakit. 

Tidigare i år rapporterade vi om utbrett missnöje bland de anställda i bolaget. I den vändan slutade det med att både Norden-cefen Saira Gill och chefen för norra Europa, Roy Blanga, fick sparken.

Groupons affärsmodell går ut på att erbjuda konsumenter riktade rabatter från till exempel hotell, som hellre säljer till rabatt än låter ett rum stå tomt en natt. Rabattsajten får betalt när den lyckas förmedla en konsument till någon av sina kunder (i vårt exempel hotellet).

Amerikanska Groupon var en stor succé när bolaget 2011 börsnoterades. Det var då den största noteringen av ett internetbolag sedan Googles listning 2004.

Sedan dess har dock rabattjänsten fått tuffare konkurrens. I Sverige är Schibsted-ägda Let's deal, som grundades av Alexander Hars och Lars Karlsson, marknadsledare inom segmentet.

Samtidigt som cheferna har kommit och gått har intäkterna på Groupon Sverige minskat kraftigt.

Minskande omsättning har varit ett problem för koncernen i Europa, Mellanöstern och Afrika(EMEA) över lag. I koncernens kvartalsrapport för perioden juni-september uppger bolaget att omsättningen sjönk med närmare 20 procent jämfört med samma period året innan.

Ytterligare ett tecken på att bolaget kunde komma att drabbas av nedläggning är omfattande nedskärningar globalt. Den amerikanska techsajten Recode rapporterade tidigare i höstas att Groupon varslade 1.100 anställda globalt och lade ned sin verksamhet i nio olika länder i Asien, Afrika, Europa och Sydamerika.

I 2013 omsatte den svenska grenen av bolaget 100 miljoner kronor. Någon årsredovisning för 2014 har inte presenterats än.

Breakit har varit i kontakt med Groupons kommunikationschef för Norden, Simon Johns, som dock avböjer att kommentera.

Läs mer