Varje vecka skriver vi om ett ungt svenskt bolag under rubriken “Veckans Break?”. Det är oftast bolag som står i begrepp att lansera en ny tjänst eller produkt. Den här veckan har vi därför pratat med Stockholmsbolaget Instabox.
Bolaget smyglanserar nu en öppen beta av sin tjänst, som gör det möjligt för nätshoppare att beställa produkter till förvaringsboxar utplacerade vid utvalda Pressbyrån- och 7-Eleven-butiker, i stället för de vanliga utlämningsställen som Postnord och andra stora logistikbolaget levererar till.
“Om man ofta handlar på nätet märker man snabbt att man hela tiden måste hämta ut olika grejer på olika platser och uthämtningsställena har ofta korta öppningstider. Vi vill helt enkelt göra det smidigare för folk att hämta ut sina grejer”, säger bolagets vd och medgrundare Alexis Priftis.
Själva tjänsten fungerar så här:
Man laddar ned bolaet app i Appstore (den finns bara för Ios än så länge). Därefter skapar man ett “ärende” i appen och tilldelas en speciell virtuell adress. När man sedan handlar på nätet skriver man in sin virtuella adress i stället för sin vanliga.
Därefter skickas dina varor till Instabox – som i sin tur kör ut paketet till den kiosk du helst vill hämta ut paketet i.
“Vi har jobbat en del med att förklara hur det funkar med virtuella adresser. Egentligen är det bara ett unikt ID som du tilldelas. Den följer ingen specifik förvaringsbox utan vi kan flytta den efter var någonstans någon vill hämta ut sitt paket”, säger Alexis Priftis.
Han har startat bolaget tillsammans med Johan Lundin, Staffan Gabrielsson och Joseph Badran. Tre av fyra är entreprenörer sedan tidigare. Alexis Priftis har själv varit med och grundat e-handelsbolage Apotekslinsen och Unity Beauty Group, som ligger bakom sajten eleven.se.
Instabox är till stora delar självfinansierat av grundarna, berättar Alexis Priftis.
“Vi har en liten grupp änglar, inklusive mig, som har gått in med ungefär två miljoner. Det har lagts på själva hårdvaran. Alltså förvaringsboxarna”, säger han.
I början är tjänsten som nämnt till för att hämta ut paket man har beställt. Men man kan även använda förvaringsboxarna för just förvaring eller överlämning. Som exempel tar Alexis Priftis situationer där man behöver lämna över nycklar eller andra viktiga ägodelar till någon annan.
“I vanliga fall hade man då fått stämma av ett möte och boka in en tid för att ordna en sådan överlämning. Ett annat exempel är om man bara inte orkar bära runt på alla sina shoppingpåsar när man är ute på stan”, säger han.
På sikt har bolaget ännu större ambitioner. I framtiden vill de även ta hand om bland annat transaktioner på Blocket och transport av produkter som säljs på radannonssajter.
“Eftersom vi kommer köra mellan våra olika boxar hela tiden kommer det inte kosta mycket extra att bara plocka upp en till grej. Vi vill ta hand om alla transporter som inte är lönsamma med existerande transportbolag”, säger Alexis Priftis.
I framtiden satsar bolaget även på att bli bra mycket större än de åtta boxarna de har i Stockholm nu.
”Först och främst ska vi bevisa att idén funkar, men vi skulle gärna se att vi hade 100 boxar i Stockholm vid midsommar och på sikt ännu fler som täcker hela landet. Då krävs förstås riskkapital”, säger Alexis Priftis.