Sök

Arrivalguides köps upp av Lonely planet: “Jag är oerhört stolt”

Lonely planetArrivalguidesUppköp

Magnus Aideborn, grundare av Arrivalguides. Foto: Unsplash.com och press.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Den amerikanska resguidejätten Lonely planet köper Göteborgs-bolaget Arrivalguides.

Magnus Aideborn grundade Arrivalguides för 15 år sedan. Bolaget har byggt upp ett gigantiskt bibliotek av gratis reseguider på nätet som resenärer kan ladda ned och sätta ihop till en egen liten guidebok.

Kunderna består av över 340 flygbolag och bokningssajter, men även färjebolag använder Arrivalguides digitala produkter för att integrera innehåll om resedestinationer i sina befintliga plattformar. Några exempel är Visa, Hilton, Eurowings, Rentalcars och Stena Line. Totalt finns 625 destinationsguider på upp till 10 olika språk, bestående av över 56.000 besöksmål.

Nu köps Magnus Aideborns bolag upp av Lonely planet som är en gigant inom resemedia och reseguideböcker. 

“Jag är oerhört stolt över att Arrivalguides nu har blivit en del av Lonely planet. Vi har från starten fokuserat på att leverera innehåll av yttersta klass till branschen. Tillsammans med Lonely planet tar vi nu nästa steg i processen att leverera framtidens bästa reseupplevelse,” säger Magnus Aideborn i ett pressmeddelande.

2017 omsatte Arrivalguides 13,3 miljoner kronor, med en vinst på 866.000 kronor. Parterna vill inte kommentera köpesumman. Lonley planets nya vd Luis Cabrera, kommenterar affären så här:

“Arrivalguides har kunnat förutspå vad B2B-marknaden efterfrågar och har som ett resultat av detta tagit en ledande position genom att skapa en hubb byggd på självbetjäning och en innovativ process för att kvalitetssäkra innehåll”.

Läs mer