Sök

Truecaller spränger ny drömgräns i Indien: "Vi är väldigt nöjda"

TruecallerfintechMobilt

Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam. Foto: TT

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Den svenska telefonboksappen Truecaller har passerat 100 miljoner dagliga användare på sin huvudmarknad.

Svenska Truecaller började som en telefonsboksapp men har mer och mer utvecklats till ett renodlat fintechbolag. Förra året rullade bolaget ut en egen version av betalfunktionen Swish på sin största marknad Indien.

Nu släpps nya användarsiffror över dagligen aktiva användare. Globalt är siffran 130 miljoner, varav 100 miljoner av användarna är bosatta i Indien. Där har dessutom var tionde användare kopplat sitt bankkonto till mobilbetaltjänsten Truecaller pay.

“Indien är en av våra huvudmarknader och vi är väldigt nöjda med att nå den här milstolpen. Vi känner oss extremt priviligerade att 100 miljoner människor i Indien känner förtroende för vårt varumärke och använder våra tjänster varje dag”, säger Alan Mamedi, medgrundare och vd för Truecaller, i ett pressmeddelande.

Truecaller har länge haft svårt att tjäna pengar på sin stora användarbas, men 2017 landade omsättningen på 109 miljoner kronor med en förlust på 60 miljoner.

Så sent som i oktober förra året tog bolaget in 50 miljoner kronor av sin befintliga investerare Tommy Jacobsson, via riskkapitalbolaget Zenith ventures.

Läs mer