Sök

”Vi visste att vi skulle skapa en monsterhit – förr eller senare”

Paradox InteractiveColossal Order

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Det svenska spelbolaget Paradox Interactives spel Skyline har på bara en vecka laddats ned över en halv miljon gånger. Succén innebär en försäljning på uppskattningsvis 140 miljoner kronor.

Är du gammal nog att minnas Will Wrights klassiska spel Simcity? I så fall behöver du nog ingen närmare introduktion av det nya spelet Cities: Skylines. Bortsett från att det är ett helt nytt spel utan kopplingar till Simcity, utvecklat av ett litet svenskt bolag, är grundkonceptet för de två spelen likartade: Man bygger städer.

Och att leka chef på stadsbyggnadskontoret – det tilltalar uppenbarligen många. Bara under det första dygnet laddades spelet ned 250.000 gånger. Nu, en vecka senare, har siffran mer än fördubblats.

Det innebär försäljningssiffror på cirka 140 miljoner kronor, enligt våra uppskattningar.

Bakom spelet står den svenska spelutvecklaren Paradox Interactive, med delägare som Fredrik Wester, investmentbolaget Spiltan och affärsängeln Peter Lindell.

Fredrik Wester, som är bolagets vd och huvudägare, är säger sig vara överväldigad.

”Det är jättehäftigt. Vi har ju hållit på i många år och byggt den här verksamheten steg för steg. Vi visste att vi förr eller senare skulle få till en monsterhit – men vi trodde att den skulle komma först 2016”, säger han.

Utvecklingen av spelet, som har skett i samarbete med finska Colossal Order, har pågått i fem års tid. Det är längre än vad Paradox brukar lägga på ett spel.

”Det här har varit en del av långsiktig plan”, säger Fredrik Wester.

Att nå ut med produkter på ett internet fyllt av konkurrenter är däremot inte det lättaste. Paradox valde därför att göra en lite annorlunda chansning – de lät kända Youtube-profiler recensera spelet.

”Att göra så innebär en stor utmaning eftersom det är svårt att veta vad de ska tycka. De är väldigt oberoende och det går inte sätta press på vad de ska tycka – vilket gör att de har en väldigt stor tillitsfaktor. Det finns en trovärdighet i att vara oberoende”, säger Fredrik Wester.

”Men de fastnade lyckligtvis direkt. Det gör att folk får upp ögonen.”

Hur ser du på att jämföras med klassiska Sim City?

”Det är ett spel som vi själva har spelat sedan 90-talets början och det är ju ett stort spel. Att kalla oss 'nya Simcity' är det finaste beröm man kan få. Sedan är det tråkigt att de stängde det klassiska Simcity, men det handlade ju snarare om internpolitik hos Maxis (bolaget bakom spelklassikern) snarare än att vi lanserar", säger Fredrik Wester.

Läs mer