Sök

Dirac vill göra ljudet i mobilen klarare – tar in 119 miljoner

Mathias Johansson, medgrundare och vd för Dirac. Foto: Press.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Diracs algoritmer tvättar bort brus och gör ljudet i din mobiltelefon och högtalare tydligare. Nu tar bolaget in 119 miljoner kronor för att fortsätta växa internationellt.

Diracs teknologi ska få ljud från alla sorters system att låta klart och krispigt. Det kan vara musiken som strömmar ur dina högtalare i bilen eller hemmabion, eller rösten på den du talar med i mobiltelefonen.

Algoritmerna som bolaget har utvecklat rättar nämligen till förvrängningar som sker i ljudet när det spelas upp, och får det att låta mer naturtroget.

“Man kan jämföra det med hur synen blir klarare när man tar på sig glasögon, så kompenserar vår teknik för brister i ljudsystemet. Idag är vi världsledande på det vi gör”, säger Mathias Johansson, vd och medgrundare för Dirac.

Bolaget grundades redan 2001 av ett gäng forskare från Uppsala universitet. Vid den tidpunkten var marknaden väldigt traditionell och analog.

“Det tog några år innan industrin började ta fart. Nu är alla ljudsystem digitala eftersom källan, i form av exempelvis musik eller film, är digital. Precis som alla känner till Spotify vill vi att alla ska känna igen Dirac. När du ser loggan på produkten du köper ska du veta att den har en överraskande bra ljudupplevelse”, säger Mathias Johansson.

Ny fyller Dirac på sin kassa rejält och tar in 119 miljoner kronor.

Pengarna kommer i huvudsak från befintliga investerare, men även några nya “svenska, välkända musikproducenter” satsar på ljudbolaget. Vilka namn det rör sig om vill Mathias Johansson inte avslöja i nuläget.

Sedan tidigare har bolaget tagit in runt 80 miljoner kronor i riskkapital från bland andra den förre Fingerprint-vd:n Jörgen Lantto, den kända svenska musikproducenten Rami Yacoub och Staffan Perssons Swedia Capital.

“Det är ett bevis på att vi är ledande på digitala teknik som möjliggör de bästa ljudupplevelserna. Att investerare börjar få upp ögonen för det är så klart roligt.  Nästa steg är att skala upp väsentligt”, säger Mathias Johansson.

Förra året omsatte Dirac runt 55 miljoner och planen framåt är att växa minst 50 procent per år. En konkurrent är det amerikanska ljudteknikföretaget Dolby med en omsättning på över 1 miljard dollar.

“Deras affärsidé liknar vår, men deras fokus är inte ljudoptimering utan ljudkodning. Vi är bara 75 anställda men har fördelen av att vara väldigt snabbfotade och sitta på en unik kompetens och teknikportfölj”, säger Mathias Johansson.

I dag använder BMW, Volvo, Rolls Royce och Bentley tekniken i vissa av sina bilmodeller. Förutom bilmarknaden är hemmaljud och mobiltelefoner stora marknader för Dirac.

“Mobiltelefoner blir allt tunnare och samtidigt vill man ha allt bättre ljud i högtalare och hörlurar. Förra året fanns vår teknik i 250 miljoner sålda Android-telefoner. Vi vill inte bara jobba med ljuduppspelning utan vara en så kallad ‘one stop shop’ för mobiltillverkare där vi även förbättrar ljudinspelningen, till exempel för förbättrad upptagning av röster”, säger Mathias Johansson.

Läs mer