Sök

Vart femte köp sker nu på nätet - byggvaror bakom ny onlineboom

PostnordSvensk e-handel

FOTO: Beverly on Flickr/Pressbild från Klarna/Pressbild från Ryobi

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

E-handeln i Sverige växte 16 procent i tredje kvartalet. Möbler och mat hör till de varukategorier som nu tar fart på allvar.

Det framgår av logistikjätten Postnords e-handelsbarometer som görs i samarbete med organisationen Svensk Digital Handel och HUI Research.

Ökningen medför att Postnord nu bedömer att e-handeln totalt i Sverige kommer att omsätta över 50 miljarder kronor i år.

Inom hela gruppen “sällanköp”, vilket innebär nästan allt som inte kan köpas i en livsmedelsbutik, är e-handelns andel nu uppe i 22 procent. Vart femte sådant köp under perioden gick alltså via internet.

“Det här är ett väldigt bra kvartal. Det vi ser nu är att många fler kategorier än tidigare bidrar till tillväxten. Det spelar allt mindre roll vad för sorts prylar det handlar om, folk är så vana vid att handla online att de köper ändå”, säger Postnords e-handelsexpert Arne Andersson.

Bland de varutyper som växer mest märks bland annat mat, byggvaror och inredning. Byggvaror växte exempelvis med 39 procent under tredje kvartalet.

Både mat och inredning har det gemensamt att de tidigare inte har varit särskilt stora inom e-handel - till skillnad från till exempel böcker och kläder.

Allt är dock inte frid och fröjd i E-handelssverige. Arne Andersson berättar att många e-handlare möter tuffare konkurrens från utlandet.

“För att kunna möta det måste de lära sig använda sin data om kunderna bättre och personalisera mer i sin marknadsföring. Men många har svårt att omvandla datanoch använda den på ett bra sätt. Det är en stor utmaning”, säger Arne Andersson.

Han tror också att allt fler mindre e-handelsbutiker kommer att köpas upp av större aktörer.

“Det saknas fortfarande kapital som e-handlarna behöver för att marknadsföra sig. De har växtvärk och vill få in mer pengar till att nå ut och växa ännu snabbare. Men eftersom det saknas riskkapital är det sannolikt att vi får se mer av konsolidering. Det kommer att öka”, säger han.

Arne Andersson bedömer att det är fullt möjligt att e-handeln inom en tioårsperiod når en andel på 30 procent av all handel i Sverige. Idag ligger den andelen på ungefär 7 procent.

“Samtidigt kommer det att bli ännu luddigare när man ska avgöra vad som är e-handel och vad som är fysisk handel. Vi ser ju till exempel att e-handlare, som nu senast Adlibris, startar fysiska butiker också medan de traditionella handelskedjorna växer inom e-handel och vill bygga ihop sitt totala erbjudande”, säger han.

Läs mer