Sök ikon

Speljättarna flockas kring svensk doldis: “Varit en Ferrari i flera år"

Artikel bild
F.v. Medgrundarna Ulrik Lindahl och Koshi Hamedi

Doldisbolaget Donya Labs smyger framåt i ett rasande tempo och väntas dubbla omsättningen till 50 miljoner kronor i år. På grafikbolagets kundlista återfinns ett gäng av världens största spelbolag.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Med programvaran Simplygon har doldisbolaget Donya Labs tagit dataspelbranschen med storm. Linköpingsbolaget har idag över hälften av världens största dataspelbolag som sina kunder, bland annat Activision Blizzard, som nyss köpte svenska King för 50 miljarder kronor och Square Enix.

Enligt Koshi Hamedi, medgrundare, finns det inget annat bolag i världen som kan ses som en direkt konkurrent till hans bolag. På gott och ont.

“Det är andra bolag som gör delar av det vi gör, men ingen som har samma helhetslösning. Men det hade nog varit bra att ha lite konkurrens. Man blir lätt hemmablind annars”, säger han.

Simplygon programvara gör det möjigt för spelbolag att komprimera automatiskt 3D-modeller i spel så att spelen kräver mindre datorkraft för att fungera. Bolag som inte använder bolagets tjänst gör vanligtvis det arbetet manuellt, vilket kräver både tid och resurser.

Trots att Linköpingsbolaget, som 2013 tog in 10 miljoner kronor i riskkapital från SEB Ventures, har 30 anställda och växer snabbt har det hittills till stora delar gått under den mediala radarn. Koshi Hamedi tycker dock inte att det är särskilt konstigt.

“Det blir ofta så med företagstjänster. Simplygon används i över 300 av de senaste årens största speltitlar. Men det ligger bara i bakgrunden”, säger han.

Hittills har de bara riktat sig mot de allra största spelbolagen, men sedan ett år tillbaka har de delvis ändrat spår. Bland annat riktar man sig numera mot alla bolag med någon form av produktdesign eller 3D-printing. Även virtual reality-branschen är ett fokusområde för Simplygon.

Koshi Hamedi var nyligen i Stockholm och introducerade bolaget för utvecklare av VR-spel.

"VR är en väldigt ung bransch och vi kommer in väldigt tidigt. Vi samarbetar både med Oculus och Microsoft Hololens redan. Alla stora spel som släpps i nära framtid använder vår tjänst. Det har dock inte gjort något utslag på omsättnignen än", säger han.

Framåt vill bolaget ge mindre dataspelsutvecklare möjligheten att använda produkten. I dagsläget måste man punga ut en halv miljon kronor för att använda produkten till ett enda spel.

“Vi har varit en Ferrari i flera år. En exklusiv produkt för bara de stora spelarna. Nu ska vi bli bredare”, säger Koshi Hamedi.

Läs mer