Sök ikon

Klarna pumpar in ytterligare 8 miljoner i rabattbolaget Wrapp

Artikel bild
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski. PRESSBILD.

Betalbolaget Klarna stärker sitt ägande i Wrapp. Samtidigt lämnar rabattappen nu beta-läge och lanseras på full front denna vecka.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

sara@breakit.se

Reporter

Wrapp lanserades 2011 med en tjänst gick ut på att användare kunde skicka digitala presentkort till varandra. Trots många användare och uppbackning från bland andra Creandum och Niklas Zennströms Atomico så lyfte aldrig bolaget.

I slutet av 2014 tvingades Wrapp skrota sin USA-satsning och har sedan dess startat om hemma i Sverige med en ny affärsmodell.

I somras gjorde Wrapp en nyemission på 25 miljoner kronor då klädjätten H&M och betalbolaget Klarna kom in som nya delägare. Som vi berättade då förhandlade Klarna till sig rätten att få vänta fram till 30 september med att teckna en del av aktierna.

Det har bolaget nu gjort, visar handlingar som har kommit in till Bolagsverket.

Klarna pumpar in ytterligare 8,2 miljoner kronor i Wrapp men vill fortfarande inte kommentera investeringen.

“Vi har inget nytt att tillägga i nuläget,” skriver bolagets pressavdelning i ett mejl till Breakit.

Inte heller Wrapps vd Aage Reerslev vill berätta vad bolaget ska göra tillsammans med Klarna.

“Det finns många möjligheter framöver. Det här var en tilläggsinvestering som var avtalad. Jag kommer att kunna berätta mer längre fram men just nu är allt fokus på att lansera vår satsning med Nordea,” säger han.

Sedan förra året satsar Wrapp på en ny affärsmodell som fokuserar på ett kreditkort. Alla köp som görs med kortet registreras i en app, som kopplas ihop med rabatter och erbjudanden. Tanken är att det enda kortet ska ersätta dagens uppsjö av olika kundkort.

I dag finns cirka 100 varumärken kopplade till appen, H&M är givetvis ett av dem.

Hittills har Wrapp fått med sig storbanken Nordea vilket innebär att det kommer att bli möjligt att koppla ihop bankens kredit- och betalkort med Wrapps tjänst.

Det är viktigt för rabattbolaget, som annars måste be användarna handla med det särskilda Wrapp-kortet för att köpen ska kunna registeras i appen.

“Nästa vecka (denna vecka, intervjun gjordes fredagen 30 oktober) kommer vi att gå fullt live med satsningen, som varit i beta tills nu. Om du öppnar appen idag kommer du att se att den ser väldigt annorlunda ut jämfört med tidigare,” säger Aage Reerslev.

Läs mer