Sök

KRÖNIKA

Feltänkt av influencers att starta magasin: "Som ett dåligt skämt"

Foto: TT samt Breakit. Bilden är ett montage.

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

De senaste veckorna har två influencers dragit igång varsitt digitalt magasin. Men varför? Har de helt missförstått sig själva? Det frågar sig Breakits krönikör Emanuel Karlsten.

Veckans Mediepodden handlar om en stor kartläggning av de svenska Youtubenätverken, men vi behandlar också det märkliga fenomenet med influencers som drar igång nättidningar.

Senast är det Petra Tungården och Michaela Forni som med bara en veckas mellanrum lanserade varsin sajt. Petra med sin “Her hour” och Michael med sajten “Forni”. Sajterna är lika varandra och det kan väl vara ett olyckligt sammanträffande, men blir märkligt givet att Tungråden och Forni är nära vänner – och har rimligtvis samma målgrupp.

Men märkligast är att sajterna ser ut som kopior av vilket livsstilsmagasin som helst. Det är karriärråd, skönhet och hälsa. Det är guider och några intervjuer med kändisar.

Båda beskriver sina respektive sajter på liknande sätt, att de har haft svårt att hitta innehåll på nätet på sistone. Man kan tro att det är ett skämt, men Forni skriver rakt ut att “det finns ett hål på den svenska marknaden för just innehåll”. Som att det var mer innehåll internet behövde? Varför skulle något magasin överhuvudtaget behöva lägga ned då?

Det är en förbluffande platt analys av bloggarnas egen framgång. Det har aldrig varit deras innehåll som varit nyckeln till framgång, utan relationerna de skapat till sin person. Deras tilltal och deras personliga berättelser.

Det är därför det blir så bakvänt att starta en tidning som är precis som alla andra. Som är precis dem som de konkurrerar ut.

Samtidigt är det logiskt, bloggare vill skala upp, vill hitta sätt att vara mer än bara sig själva. Och eftersom man är skrivande är det naturligt att tänka att man skapar en redaktion som hjälper till att skriva. Isabella Löwengrip gjorde exakt samma sak, när hon skapade ett pappersmagasin för några år sedan. Det gick snabbt i graven.

Kanske är det snarare som Underbara Clara man då ska tänka. En annan influencer som förra året fick titeln Årets digitala tidskrift av tidningen Internetworld. Men som mer handlar om hur man bygger sin sajt, än att byta avsändare.

Vi analyserar detta och mera i veckans Mediepodden.

 

Läs mer