Sök ikon

Avslöjar: Jay-Z vill sälja Tidal - jakten på nya ägare är redan igång

Artikel bild
TT/AP/Mark Von Holden

Spotify-utmanaren är till salu, enligt Breakits uppgiftslämnare.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

När hiphopikonen Jay-Z i slutet av mars aviserade att han tillsammans med världsstjärnor som Madonna, Kanye West och Beyoncé skulle återlansera musiktjänsten Tidal blev det en världsnyhet, som Breakit var först med att rapportera om.

Tidal sågs då som en tuff utmanare till bland annat svenska Spotify.

Men tillväxten har aldrig riktigt tagit fart och när Jay-Z för någon vecka sedan bjöd in till en fest för att fira att Tidal sprängt miljonvallen mätt i antal prenumeranter sågs det inte som någon större framgång.

I praktiken innebär det att Tidal bara lyckats få 500.000 nya användare det senaste halvåret, trots den massiva uppmärksamheten.

Strax innan återlanseringen av Tidal köpte Jay-Z det svenska börsbolaget Aspiro för 464 miljoner kronor. Aspiro drev musiktjänsterna Wimp och Tidal med sammanlagt en halv miljon användare. När Jay-Z tog över slog han ihop musiktjänsterna och lät den befintliga prenumerantstocken bli grunden i det nya Tidals användarskara.

Redan innan Jay-Z tog över verksamheten gjorde den stora förluster. Förra året blev omsättningen 303 miljoner kronor och förlusten 84 miljoner kronor. Några siffror för 2015 har inte offentliggjorts men ingenting tyder på att förlusterna har minskat.

Enligt Breakits källor har Jay-Z nu tröttnat på att själv finansiera verksamheten och letar därför aktivt efter en ny ägare. Representanter för Tidal ska ha kontaktat flera potentiella budgivare men det är oklart om några regelrätta förhandlingar har inletts.

”Tidal går inte bra och förlorar pengar. Jay-Z har inte lyckats få fart på verksamheten”, säger en av Breakits uppgiftslämnare.

I kontakterna med eventuella köpare av Tidal har Jay-Z:s representanter indikerat att han vill ha tillbaka minst lika mycket pengar som han själv har investerat i bolaget.

”Det känns inte realistiskt med tanke på hur bolaget utvecklats de senaste månaderna”, säger Breakits källa.

Konkurrensen på marknaden för strömmad musik har hårdnat betydligt sedan Tidals nyrelease i mars. Utöver Apples beramade lansering av Apple Music har Google bakat in en musiktjänst i den nya betaltjänsten Youtube Red.

Dessutom är franska Deezer på väg att ta in motsvarande 2,8 miljarder kronor i riskkapital i samband med en börsnotering - en krigskassa som bolaget ska använda till att ta upp kampen med Spotify.

För ett par veckor sedan spekulerades det i att Jay-Z ville sälja Tidal till den koreanska elektronikjätten Samsung, efter att han blivit fångad på bild utanför bolagets kontor i Silicon Valley. Det var dock just en spekulation och Samsung-uppgifterna bekräftas inte av Breakits källor.

Uppdatering: Idag stod det klart att Deezer skjuter upp den planerade börsnoteringen på obestämd tid. 

Läs mer