Sök ikon

Spara energi med hjälp av appar – het fråga för techbolagen

Artikel bild
FOTO: Det svenska bolaget Ngenics app för att spara el.

För tio år sedan revolutionerade Trued Holmquist bankvärlden med sin tjänst bank-id. Nu ska han och hans nya bolag Scypho ge sig in i energibranschen – men konkurrensen från svenska bolag som Ngenic och Watty är stenhård.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

jon@breakit.se

Chefredaktör

Att koppla samman hårdvara i hemmet med analyserande mjukvara medför otvivelaktigt stora möjligheter – inte minst när det kommer till energibesparingsåtgärder.

Stora elbolag som Vattenfall och EON har redan investerat hundratals miljoner kronor i olika system som ska hjälpa deras kunder hålla koll på sin energiförbrukning – för att inte tala om Google som i fjol betalade motsvarande 30 miljarder kronor för den amerikanska tillverkaren av ”smarta” termostater Nest Labs. 

Och när Google börjar röra sig – då vaknar också investerarna.

I Sverige finns det ett antal startups som på kort tid seglat upp som lovande framtidsnamn. Ett av dessa bolag är Scypho. Bolaget grundades för snart fem år sedan av Trued Holmquist – samme man som revolutionerade den svenska finansbranschen med tjänsten bank-id.

”Den tjänsten byggde på en komplex teknologin, men den stora utmaningen var egentligen att göra den så enkel som möjligt för slutanvändarna. När vi hade gjort det kände jag att jag ville förändra en annan bransch – energiförbrukning”, säger han till Breakit.

Det finns en handfull svenska startups som drivs av samma vision – jag återkommer till några av dem snart. Men för att konkretisera skillnaderna på deras tjänster kan man kategorisera de här bolagen på tre sätt.

Den första gruppen energispartjänster bygger på visualisering – att användaren själv ska se vad i hemmet som drar el, och därefter förändra sitt eget beteende - typ börja stänga av lampan när hen går hemifrån.

Den andra gruppen är fjärrstyrning, där användarna kan styra sin termostat via sin smarta telefon. Sänka och höja värmen, sätta på och stänga av lamporna – full kontroll med hjälpen av snygga appar.

Den tredje är automatisering – att hemmet ska styra sig självt och att användaren aldrig själv ska behöva agera.

Scypho kvalar in i den tredje kategorin.

”Det är vårt företags DNA. Automatisering. Du ska själv inte behöva vara involverad i styrprocessen”, säger Trued Holmquist.

För att använda Scyphos tjänst rent praktiskt behöver användaren ansluta hårdvara till värmepannan, som därefter skickar vidare informationen till bolagets databaser där de analyseras - ett upplägg som liknar flera av konkurrenternas.

Bolaget uppskattar att hushållen som använder deras produkter, som nu beta-testas i runt tusen bostäder, kommer kunna minska sin elförbrukning upp till 30 procent, beroende på om personerna i hushållet är hemma hela dagarna eller förvärvsarbetar.

”Vi har en liten app också, men den ska man helst inte behöva använda. Vi vill ha så låg interaktionsgrad som möjligt. Tjänsten ska fungera i bakgrunden”, säger han.

Hittills har Scypho inte tagit in någon större mängd riskkapital. Bolaget har dock 106 aktieägare, som av Trued Holmquist beskrivs som ”friends and family”.

Kapitalfrågan ska det dock snart bli ändring på. I dagarna åkte bolaget till Silicon Valley för att inleda möten med flera potentiella investerare – och målsättningen är att ta in 10 miljoner dollar under det tredje kvartalet.

”Vi vill spänna bågen. Vi kommer att skala upp rejält nästa vinter. Men det beror lite på finansiering”, säger han.

Hur ser du på konkurrensen här hemma?

”Det är jättebra att de finns. Jag älskar konkurrens och det skapar medvetenhet. På bank-id hade vi fem konkurrenter – sedan var inte så många kvar på slutet.”

Scypho är som sagt långt ifrån ensamma. Tidigare i år tog det svenska bolaget Watty in 10 miljoner kronor från den finska energiteknikfonden Cleantech Invest, Energimyndigheten och ett antal svenska affärsänglar. 

Deras tjänst skulle kunna placeras under kategori ett – den uppmanar användaren till att förändra sitt beteende via en app som bland annat räknar ut vilka apparater i hemmet som är på samt när och hur länge de har varit det.

En annan aktör på framfart är det Uppsala-baserade bolaget Ngenic. Deras teknologi bygger, precis som konkurrenterna, på en kombination av hårdvara och mjukvara. Genom att mäta hur externa faktorer förändras, så som elpriser och solljus, hjälper deras system till att hitta en så effektiv och jämn värmelösning som möjligt. 

"Kollar man på Google-ägda Nest så sparar de energi genom att sänka temperaturen när du inte är hemma. De höjer och sänker temperaturerna beroende på om det är dag eller natt, och det fungerar bra om du har snabbreglerade system så som luft/luft-värmepumpar", säger Björn Berg, styrelseordförande för Ngenic.

"Men har man vattenburna system med bergvärme kan det kosta mer energi att höja och sänka sådär. Varje gång du gasar igång värmen igen måste du accelerera värmepumpen. Det är samma med ecodriving. Man sparar mer energi på att köra jämnt", säger han.

Även Ngenic är på jakt efter riskkapital. För deras del handlar det om en runda i storleksklassen 5 miljoner kronor. 

"Vi är mitt uppe i det. Vi måste inte få in pengarna i nästa vecka, men man måste börja i tid", säger han.

Att branschen är fylld av konkurrenter är inga konstigheter, menar Björn Berg. Tvärt om – enligt honom är konkurrensen direkt nödvändig för den snabbt framväxande sektorn.

"Just nu handlar det mycket om bygga marknad, och då behöver man kollegor. Är man ensam är man nog ganska fel ute. Det finns 100 miljoner villor i Europa och vi fokuserar på 50 miljoner av dem. Det är en ganska stor marknad", säger han.

Hur ser elbolagsjättar som Vattenfall på er och liknande bolag?

"Det finns en myt om att elbolagen bara vill sälja mer energi, att de inte blir glada om vi gör av med mindre energi. Men det finns en ganska stor piska från EU att bolagen måste börja spara in energi. De måste se till att kunderna eneergieffektiviserar – och där kommer vi in som en vit riddare."

Läs mer