Sök

Catena Media planerar att ta klivet in i fler affärsområden

Catena Media

Per Hellberg, vd på Catena media. Foto: Linus Moralse

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Catena Media ska nå ett rörelseresultat på över 900 miljoner år 2020. För att nå dit krävs förvärv eller tillväxt i USA.

Catena Media kommer på sikt att ta klivet in på fler affärsområden, vertikaler. Det sa vd Per Hellberg under tisdagens kapitalmarknadsdag men menade samtidigt att det återstår en hel del arbete att göra i de två befintliga vertikalerna - onlinespel (det överlägset största) och finansiella nättjänster - innan fler vertikaler skulle kunna bli aktuella.

Catena Media har som mål att nå ett rörelseresultat på över 100 miljoner euro motsvarande 900 miljoner kronor år 2020. Per Hellberg var optimistisk till detta och trodde att bolaget skulle infria sitt resultatmål.

“Vi kommer inte fullt att nå 100 miljoner euro i justerad ebitda som det ser ut i dag utan det kvarstår ett hål för att nå sista biten. Hålet kan fyllas med förvärv eller tillväxt allt eftersom fler amerikanska stater öppnar upp marknaden”, sade Per Hellberg, enligt nyhetsbyrån Finwire.

Infront datas konsensussammanställning med tre analytiker förutspår ett underliggande rörelseresultat på runt 77 miljoner euro. Under förra året uppgick det till 36 miljoner euro och under de första nio månaderna i år är resultatet hittills 38 miljoner.

Vi har levt länge med regleringar och det har gått bra. När något händer ser vi en effekt men sen anpassar vi oss”

2020-målet ska uppnås med hjälp av fortsatt tvåsiffrig organisk tillväxt, expansion på reglerade eller beskattade marknader eller marknader som beskrivs som grå, med låg risk. Dessutom väntas tillväxten i USA ta rejäl fart då landet tidigare i år öppnade upp för att betting på nätet är legalt. Till slut ska även bättre kostnadseffektivitet och färre, mer strategiska förvärv, bidra till resultatmålet 2020.

Omregleringar är en het fråga för spelmarknaden i dag och något som även Catena Media påverkas av. Men Per Hellberg avdramatiserade det hela genom att understryka att regleringar är något som diskuterats under en längre tid. 

“Vi har levt länge med regleringar och det har ändå gått bra. När något händer ser vi en effekt men sen anpassar vi oss”, sa han, enligt Finwire.

Vidare underströk vd:n att bolaget prioriterar vinst per aktie framför lönsamhetsmarginal. Per Hellberg upprepade även budskapet om att använda sig av färre varumärken och att bolaget ska genomföra färre, men större, förvärv.

På en fråga om strategin om stora förvärv även innefattar sammanslagningar av vertikaler svarade Per Hellberg:

“Vi tittar på allt. Vi tittar på 50-70 fall per månad vilket är väldigt lärorikt. Det kan absolut vara konsolidering inom en vertikal.” 

Catena Medias verksamhet går ut på att leverera trafik, det vill säga leads, inom både onlinespel och finansiella nättjänster. I gengäld får bolaget del av den intäkt som slutkunden genererar till speloperatören eller banken.

Läs mer