Sök

Kits medgrundare hoppar av – hon tar över redaktionen

Kit

Jenny Agö tar över den redaktionella verksamheten när medgrundaren Robert Brännström lämnar.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Chefredaktören lämnar.

Fyra år efter att Kit startade sin verksamhet väljer chefredaktören och medgrundaren Robert Brännström nu att lämna bolaget.

"Det känns både sorgligt och helt rätt. Sedan i somras har vi styrt in Kit på en ny, spännande väg och redan sett fantastiska resultat av det arbetet, men samtidigt är det ett naturligt tillfälle för mig att lämna över", säger Robert Brännström i ett pressmeddelande.

Jenny Agö tar över den redaktionella verksamheten. Hon nominerads förra året till Stora journalistpriset för sitt arbete med Kits satsning på sportbevakning.

"Det känns självklart otroligt kul att få det här förtroendet. Planen är att fortsätta göra riktigt vass journalistik och berätta de mest engagerande historierna i nya, banbrytande format för sociala kanaler", säger hon.  

Kit grundades 2014 av Peder Bonnier, Fredrik Strömberg och Robert Brännström, med en startplåt från Bonnier på 50 miljoner kronor riskkapital. Bolaget har senare fått ytterligare kapitaltillskott från Bonnier i form av 20 miljoner i lån.

I somras gjordes en stor omorganisation där bolaget delades i två delar: ett mediebolag och ett teknikbolag. Något som Breakit tidigare rapporterat om

Till Breakit säger Robert Brännström:

"Vi har genomfört en fokusförändring på Kit, i samband med bolagsdelningen i somras. Den mediedel som blir kvar får ett tydligare fokus på content. Jag har gjort fyra år, och det är naturligt att lämna nu".

Blir Kit en contentbyrå nu?

"Det kommer att vara både och, men inriktningsskiftet handlar om att vi lägger mer tonvikt på det".

Robert Brännström kommer ha kvar sina aktier i bolaget. 

"Mitt hjärta kommer förstås alltid att finnas kvar hos Kit och jag ser fram emot att se båda bolagens kurvor peka spikrakt uppåt framöver... Personligen är jag också ivrig över att börja titta framåt mot andra företag och redaktioner som vill utveckla sitt berättande. För en sak är tydlig: det finns mycket att göra där ute", säger han. 

Förra året omsatte Kit 16 miljoner kronor, en dubbling jämfört med föregående år. Samtidigt gjorde bolaget ett minusresultat på 32 miljoner kronor (läs mer om det här). 

Läs mer