Sök

Neo4j kan bli nästa enorma exportsuccé för svensk tech

Neo Technology

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Få svenska techbolag kan på allvar utmana de amerikanska jättarna.
Ett undantag är Malmö-baserade Neo – som är på väg att kvala in i samma liga som Klarna och Spotify.
Och det inom en relativt okänd, men extremt lovande, svensk paradgren.

Vilka sorts skor gillar folk som lyssnar på Drake? Och vilket godis föredrar människor som kollar på Marvel-film?

Den typen av frågor går att besvara med hjälp av grafdatabaser – en teknikgren där svenska Neo (eller Neo4j som de kallar sig numera) de senaste åren har varit en ledande pionjär.

I grund och botten handlar digitala databaser om att spara information, till exempel texter och bilder på den nyhetssida du just nu läser. Men den nya generationens databaser är smartare än så.

En smart grafdatabas kan identifiera en rad tidigare okända samband – och möjligheterna är närmast oändliga.

Det kanske mest kända exemplet på hur tekniken används är den amerikanska e-handelsgiganten Amazon, som tack vare enorma mängder data om människors konsumtionsmönster kan förutse med närmast otäck precision vad du kommer vilja köpa härnäst – även om du aldrig köpt det tidigare.

Även andra amerikanska techjättar som Google och Microsoft investerar tungt i grafdatabaser, eftersom de ser sådan stor potential.

Och nu visar svenska Neo att bolaget vill vara med och fajtas på allvar.

Beskedet att bolaget tar in 700 miljoner kronor i nytt riskkapital är ett tecken på att Neo vill fortsätta verka som självständigt bolag, i stället för att säljas (vilket sannolikt var det andra alternativet).

Med sig som investerare har Neo också det svenska teknikbolaget Hexagons vd Ola Rollén – brett ansedd som en av Sveriges absolut skickligaste företagsledare.

Den övergripande bilden är att Neo nu ska växa – och sedan förberedas för en börsnotering. Det vore i så fall väldigt positivt för Sverige som exportnation av ny teknik.

Neos framgångar är dessutom intressanta ur ett teknikhistoriskt perspektiv, då databaser numera får anses vara en klassisk svensk exportgren.

1995 lanserades Mysql av svenskarna David Axmark, Allan Larsson och Michael Widenius. Det blev världens mest populära open source-databas.

Den gången såldes bolaget till sist till USA (först Oracle och i nästa steg Sun Microsystems).

Det vore häftigt för Sverige om Neo, med sitt nya kapital i ryggen, orkade gå hela vägen och bli ett självständigt börsbolag i stället.

Läs mer