Sök

Danska skoförsäljaren Billi bi fälls för sexistisk reklam

BooztBilli bi

Är inte skorna till vänster lika mycket framträdande - fast modellen har kläder? Foto: Unsplash.com och Boozt magazine.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

"Kvinnan framställs som ett sexobjekt".

 

Den danska skotillverkaren Billi bi fälls för könsdiskriminering av Reklamombudsmannen, RO. Den berörda annonsen visas upp i augustinumret av e-handlaren Boozts tidning. Kvinnan i fråga sitter på huk, enbart iförd ett par röda stövletter. 

Enligt anmälaren objektifierar reklamen kvinnan.

Enligt Billi bi är det vanligt att göra reklam för damskor med kvinnliga modeller utan eller med lite kläder. I yttrandet från skoföretaget kan man läsa att "avsikten har på intet sätt varit att göra kvinnan till ett objekt utan uteslutande att få fokus produkten – den röda stöveln". 

RO väljer att gå på anmälarens linje. Enligt beslutet strider annonsen mot artikel 4 i Internationella handelskammarens regler. 

"Reklamombudsmannen finner att kvinnan i reklamen, genom att hon är naken, framställs som ett sexobjekt. Framställningen av kvinnan som sexobjekt har ingen koppling till den marknadsförda produkten skor, vilket är nedvärderande för kvinnor i allmänhet", skriver RO i beslutet. 

Läs mer