“Vi tolkar helt enkelt tjänsten så att den går ut på att ge folk råd om hur de ska placera sina pengar” säger Mikael Westberg, chefsjurist på Pensionsmyndigheten.
Själva kallar Malmöbolaget bakom Kollektivafondval sin tjänst för en jämförelsesajt och inte en rådgivningssajt. På sajten kan man se hur andra har placerat sina premiepensioner (PPM). Om man vill kan man även ta rygg på de allra duktigaste som är födda samma årtionde som en själv och hoppas att de fortsätter fatta bra beslut. Det ska dock sägas att tjänsten inte hämtar data från alla PPM-sparare. Det är bara de som är anslutna till tjänsten som dyker upp.
Pensionsmyndigheten menar att det är för otydligt vilken data sajten bygger på och har även anmält tjänsten för falsk marknadsförning.
“Vi anser att det inte framgår tillräckligt tydligt vad statistiken bygger på. När man tittar på sajten får man lätt intryck av att man jämför med samtliga premiepensionssparare och inte bara tjänstens användare”, säger Mikael Westberg.
Man kan på sätt och vis säga att Kollektivafondval är en slags crowdsourcingtjänst. Den bygger på att alla som ansluter till tjänsten samlar ihop all sin data och använder den gemensamt för att fatta bättre placeringsbeslut.
Pontus Kristiansson, som är vd och medgrundare av Kollektiva, är inte förvånad över att tjänsten möter motstånd.
“Det är så att vi har hamnat mellan de två gamla sätten att hantera PPM på. Antingen har man en finansiell rådgivare eller så sköter man det själv, vilket nästan ingen orkar. Vi erbjuder en tjänst där man utifrån statistik och andras beteende kan avgöra hur man ska placera sitt PPM-sparande. Etablissemanget vet inte riktigt i vilket fack de ska sätt oss”, säger han.
Han tycker dock att kritiken om att Kollektivafondval är en rådgivningstjänst är lite märklig.
“Det är inte en rådgivningstjänst. Det har även Finansinspektionen konstaterat. Vi ger inga råd utan visar bara hur andra i samma åldersgrupp har presterat. Sedan får användaren själv välja vad han eller hon gör med informationen”, säger han.
På pensionsmyndigheten känner man inte till Finansinspektionens beslut sedan tidigare. Mikael Westberg tycker dock inte att det behöver påverka myndighetens anmälan.
"Vi hävdar inte att det här är tillståndpliktig verksamhet som står under Finansinspektionens tillsyn utan att lagen om finansiell rådgivning är tillämplig. Därför har vi lämnat ärendet till Konsumentverket som har tillsyn över den lagen", säger han.
Han säger även att han tycker att tjänsten är problematisk i hur den fungerar praktiskt.
“Problemet med de råd man får när man använder tjänsten är att de baseras enbart på historisk avkastning. Det ger inte någon bra vägledning för hur man bör placera sina pengar”, säger han.
Skulle du avråda folk från att använda tjänsten även om Konsumentverket inte finner några fel med den?
“Det viktiga är att man är medveten om vad man ger sig in på och får tydlig information om det. Sedan måste varje person själv ta ställning”, säger han.
Pontus Kristiansson anser att det inte behöver vara något problem. Han anser snarare att det är ett problem som finns även hos traditionella finansiella rådgivare.
“Det är ingen som sitter med en kristallkula och kan se framtiden. Det man måste fråga sig är om man vill gå efter en enskild individs tips, eller om man vill placera sina pengar utifrån ett konsensus på många hundra sparare som har uppnått resultat övertid”, säger han.