Sök

Zmarta satsar på allians med e-handelsjätten Cdon

Zmarta GroupJämförelsesajterLånetjänst

Magnus Månsson, landschef på Zmarta. Foto: Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Nytt drag från jämförelsetjänsten.

I en tid där utbudet av jämförelsetjänster växer gäller det att hitta nya vägar till kunderna. 

Det har Zmarta tagit fasta på genom att inleda ett samarbete med den Qliro-ägda e-handelsjätten Cdon. 

Zmarta samlar i dag jämförelsetjänster inom områden som lån, försäkring, sparande och elavtal. Tjänster som nu blir tillgängliga genom Cdon:s webbplats. 

Magnus Månsson, landschef på Zmarta Group, menar att samarbetet ger möjlighet att nå en ny målgrupp. 

Uppsidan för Zmarta är utökad exponering, medan Cdon i sin tur får provision baserat på antalet kunder som förmedlas genom plattformen. Några finansiella detaljer har inte förmedlats. 

David Olhed är kommersiell chef på Cdon. 

"För oss känns det självklart att erbjuda jämförelsetjänster inom lån, el och försäkringar med tanke på hur stor inverkan det kan ha på privatekonomin", säger han. 

Under hösten lanserades Zmarta, som ägs av tyska mediekoncernen Bauer Media, en ny digital bolånetjänst .  Innan dess köpte bolaget upp tjänsten  ElsklIngoch lade även ett bud på över  170 miljoner kronor på Insplanet

Det är oklart hur omsättningen i Sverige ser ut. ZmartaGroup är verksamma världen över och den totala globala omsättningen uppgick till 545 miljoner kronor under förra året.  

Cdon:s ägare Qliro redovisade sin kvartalsrapport under förra veckan. I samma veva kommunicerades även nya finansiella mål.  Som en del i de nya målen ska Cdon påskynda sin omställning till en renodlad marknadsplats. 

Läs mer