Sök

Offside tackar nej till spelbolagens pengar: "Någonstans har man ett samvete"

Bethardspelbranschen

Foto: Istock.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Spelbolagens miljarder är en guldgruva för svenska medier.
Nu väljer tidningen Offside att rata deras annonspengar.


Många svenska entreprenörer har blivit oerhört förmögna på att utmana det svenska spelmonopolet, med sina Malta-baserade onlinekasinon och bettingsajter. De utländska spelbolagen öser in miljarder i marknadsföring på den svenska marknaden. 

Samtidigt kommer löpande rapporter om spelboomens baksida. Nyligen avslöjade Aftonbladet hur Bethard, med Zlatan som delägare, lät en spelberoende man spela bort närmare 5 miljoner kronor innan han till slut stängdes av.

På nätet kommenterade en del ironin i att kvällstidningarna tapetserar sina sajter med reklam från just spelbolagen. För när det kommer till kritan tackar få aktörer nej till deras pengar, trots att Lotteriinspektionen anser att annonserna är olagliga.  

Fotbollstidningen Offside väljer nu att sticka ut hakan. Tidningen berättar i sin podcast att man fattat beslut om att helt stoppa spelannonsörer – vilket kommer att kosta en halv miljon kronor per år i uteblivna intäkter.

Bakgrunden är bland annat det växande problemet med matchfixning, samt att tidningen vill stärka sitt journalistiska oberoende gentemot spelbolagen. Till det kommer också den rent moraliska aspekten.

"Vi får mejl från läsare som berättar rätt drabbande historier om spelberoende. Någonstans har man ett samvete. Vi säger inte att alla spelbolag är skurkar, däremot är det en oerhört aggressiv annonsering som spelbolagen har. Man kan inte se på en Champions League-match utan att man blir överöst av spelbolagsreklam", säger chefredaktören Anders Bengtsson till Journalisten.

Vid årsskiftet införs ett nytt licenssystem i Sverige som väntas reglera de utländska spelaktörerna.

Läs mer