Bolag som annonserar på Facebook kan idag välja om de vill dela med sig av sin användardata till sociala medier-jätten. Om man väljer att ge Facebook tillgång till datan kan Facebook i nästa steg utnyttja din användardata för att rikta annonser.
Datan kan även komma att användas för att förbättra dina konkurrenterns annonser.
Så här kan det gå till:
- En e-handlare börjar annonsera på Facebook.
- Bolaget lägger in en så kallad pixel för att skicka användardata till Facebook. Det gör att annonserna kan riktas mot folk som har besökt bolagets sajt tidigare.
- Facebook samlar den datan i en pool med användardata från andra e-handelssajter.
- Ett konkurrerande bolag riktar sig mot en liknande målgrupp som vår e-handlare.
- Då används e-handlarens användardata för att rikta konkurrentens annonser mot den första e-handlarens besökare.
Tidigare har bolag kunnat välja att hålla sin användardata för sig själva. På torsdagen blir det obligatoriskt att dela med sig. Samma dag lanserar Göteborgs-bolaget Encrypted Audience en betaversion av sin tjänst. Med den kan bolag kryptera datan som samlas in om besökarna på deras sajt.
“Kortfattat kan man säga att Facebooks ändring innebär att bolag tvingas att dela med sig av sin användardata. I slutändan leder det till att ens konkurrenters annonser riktas mot ens egna besökare”, säger Ramtin Ohadi, medgrundare av Encrypted Audience.
Ramtin Ohadis medgrundare, André Hegge, driver även annonsbolaget Adfenix. Det var efter att en av Adfenixs kunder började annonsera på Facebook som idén uppstod.
“När de började annonsera på Facebook såg de att det även började gå bättre för deras konkurrenter. De hade inte stängt av datadelningen”, säger Ramtin Ohadi.
Tanken med Encrypted Audience är alltså att se till att Facebook inte får tag på annonsörernas användardata. På sikt kan det komma att rubba hela Facebooks system med att rikta annonser. Ramtin Ohadi säger att de inte skulle bli överraskad om Facebook reagerar starkt på deras produkt.
“Det är klart att det kommer bli skit på vägen. Men det är vi förberedda på. Vi har bestämt oss för att köra på det här nu och då kommer vi att göra det. Behovet finns och vi tror att marknaden är på vår sida”, säger han.