Sök

Tobiis förvärv av Smartbox granskas av brittisk konkurrensmyndighet

John Elvesjö, grundare av företaget Tobii Technology Foto: TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Tobii betalade 130 miljoner kronor för brittiska bolaget.

Brittiska konkurrensmyndigheten CMA granskar Tobiis förvärv av Smartbox, som beskrivs spela en viktig roll i den globala marknaden för kommunikationshjälpmedel. 

Utredningen öppnades under onsdagen, enligt myndighetens hemsida.

CMA ska bland annat utreda huruvida konkurrensen på den brittiska marknaden kommer att minska som ett resultat av förvärvet.

Eyetrackingbolaget meddelade i slutet av augusti förvärv av Smartbox för motsvarande 130 miljoner kronor. Förvärvet skulle vara klart den 1 oktober.

Tanken med förvärvet är att fullt ut integrera Smartbox i affärsområdet Tobii Dynavox för att därigenom ge bolaget "marknadens starkaste försäljningskanaler och bästa produkter", sade affärsområdeschefen Fredrik Ruben när förvärvet kommunicerades. 

Tobiis IR- och kommunikationschef Sara Hyléen uppger att vissa delar i integrationsarbetet mellan Tobii och Smartbox kommer att behöva pausas under utredningens gång eftersom organisationerna måste hållas åtskilda, men att arbetet på det stora hela kommer att fortgå enligt plan. 

Kommunikationschefen tror att utredningen kommer att pågå "några veckor". CMA ska bland annat utreda hur konkurrensen på den brittiska marknaden påverkas av förvärvet. 

Sara Hyléen menar att marknaden för kommunikationshjälpmedel för personer med funktionshinder är kraftigt underpenetrerad, då endast 10-20 procent av de människor som behöver hjälp i dag har tillgång till den här typen av produkter. Det finns flera andra betydligt större konkurrenter och störst är konsumentelektronikföretag som Apple, Dell och Microsoft vars produkter används tillsammans med appar eller mjukvara för kommunikation, konstaterar hon. 

"Vi kommer fortsätta att sälja båda bolagens produkter och vi har inte för avsikt att friställa några människor till följd av sammanslagningen. Uppköpet kommer därför inte att påverka situationen för kunder och användare på den brittiska marknaden. Därför har vi gjort bedömningen att det här inte på något sätt påverkar konkurrenssituationen. Vi får se vad CMA kommer fram till men det är i alla fall vår bedömning", säger kommunikationschefen.

Läs mer