Vi har vid flera tillfällen rapporterat om svenska mediers problem med adblockers. Det finns flera olika undersökningar som visar att allt mellan tio och 30 procent av svenskar använder adblockers.
Ett antal mediechefer har presenterat olika lösningar på problemet. Hårdast var Schibsted-ägda Aftonbladets chefredaktör Jan Helin som menade att det kan bli aktuellt att sätta upp betalväggar för adblockeranvändare.
”Det här är en tilltagande och bekymmersam utveckling för alla medier som har annonsintäkter”, sade han i podcasten Mattsson & Helin tidigare i år.
Men nu byter Schibstedkoncernen delvis taktik. Den norska affärssajten Dagens Næringsliv avslöjar att mediejätten i tysthet har de börjat testa en tjänst som heter Adway Plus. Tjänsten gör att annonserna på sajten kan kringgå adblockertillägg i webbläsaren. Bakom tjänsten ligger det svenska bolaget New Broadcasting Entertainment Scandinavia. Bolaget tar en andel av de ökade annonsintäkterna som publicisterna väntas få när de använder verktyget.
När Breakit ringer upp bolagets operativa chef Martin Grahn vill han dock inte kommentera samarbetet med Schibsteds svenska sajter.
“Vi uttalar oss inte om vilka kunder vi har eller vem vi samarbetar med”, säger han.
När Breakit testsurfade med ett adblocker-verktyg på samtliga Schibsteds svenska sajter under tisdagseftermiddagen blockerades dock fortfarande annonserna.
Adway Plus ska inte bara göra att reklamen stannar kvar utan är dessutom ett verktyg för att se vilken typ av reklam som genererar adblockeranvändning.
“Bland annat bevakar vi sociala medier för att se adblockeranvändarnas reaktioner på reklamen. Sedan gör vi en strategi för vilken typ av reklam vi rekommenderar för de olika publicisterna”, säger Martin Grahn.
Han förklarar att de till exempel avråder en del av sina samarbetspartners om att använda så kallade “take overs”, alltså annonser som tar upp hela sajten innan man klickar bort den.
“Den största anledningen till att folk använder adblockers är för att de tycker att annonserna blir för påträngande. Generellt sett försöker vi möta adblockeranvändaren på ett så bra sätt som möjligt utan att medierna tjänar mindre pengar. Hur annonsstrategin blir varierar från publicist till publicist”, säger Martin Grahn.