Sök ikon

Efter de svenska affärsänglarnas satsningar – nu fyller Clue kassan

Artikel bild

En rad namnkunniga svenska investerare och techprofiler har sedan tidigare investerat i den tyska fertilitetsappen Clue. Nu fyller bolaget på kassan med ytterligare 58 miljoner kronor.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

jon@breakit.se

Chefredaktör

I våras kunde vi berätta att den tyska fertilitetsappen Clue tagit in 25 miljoner kronor i riskkapital från en hel drös svenska investerare från bolag som Spotify, SoundCloud och Dropbox. 

Nu fyller bolaget på sin kassa ytterligare.

På sin hemsida bekräftar bolagets vd och grundare Ida Tin att Clue nu har gjort klart med finansiering om 7 miljoner dollar, vilket motsvarar 58 miljoner kronor. Pengarna kommer från amerikanska Union Square Ventures och brittiska Mosaic Ventures.

Pengarna ska bland annat användas till att utveckla appen ytterligare.

"Vi kommer kunna se till så att våra användare fattar ännu bättre och mer välgrundade beslut i livet, så som när det är rätt tillfälle att skaffa barn. Eller ge påminnelser om när det är läge att undersöka sin hälsa”, skriver Ida Tin på sajten.

För den som inte känner till Clue så är det en app som främst är tänkt att fungera som ett verktyg för kvinnor som vill hålla koll på sin menstruationscykel. Användarna matar in sin personliga information i appen – som därefter hjälper till att bedöma när cyklerna infaller.

Det är med andra ord till viss del en konkurrent till den svenska preventivappen Natural Cycles.

Clue backas sedan tidigare upp av en rad tunga svenska ängelinvesterare så som Sophia Bendz, som tidigare arbetat på Spotify, Alexander Ljung och Erik Wahlforss från SoundCloud, Caroline Ingeborn på Toca Boca, Henrik Berggren, tidigare på Readmill och Hampus Jakobsson. Även Björn Jeffery från Toca Boca och Andreas Ehn, som bloggar här på Breakit, är delägare i bolaget.

Läs mer