Sök

Var dagar från konkurs - nu får de 350.000 nya användare per dygn

Truecaller

Nami Zarringhalam och Alan Mamedi på Truecaller.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Truecaller-grundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam har tillsammans byggt ett bolag värt nästan 10 miljarder kronor. Men vägen dit har varit allt annat än spikrak.

Jag var tvungen att resa till Indien för att på allvar förstå storheten med den svenska startupen Truecaller. Det var först där, på plats i New Dehlis myllrande folkhav som det blev tydligt vilken naturlig del av vardagen som Alan Mamedis och Nami Zarringhalams telefonboks-app faktiskt blivit för miljoner och åter miljoner människor.

I princip alla människor med en mobiltelefon visste direkt vad Truecaller var för något och visade glatt upp det svenska bolagets app när jag frågade. Här hade appen, med över 1 miljard telefonnummer registrerade, bland annat blivit ett effektivt verktyg för att blocka ovälkomna samtal.

Det är nu snart två år sedan jag följde Nami Zarringhalam hack i häl under några hektiska dygn i New Dehlis techhubb Gurgaon. Då hade Truecaller runt 25 miljoner användare i Indien. Nu har den siffran dubblats flera gånger om. I slutet av året räknar Truecaller med att ha 150 miljoner användare, bara i Indien.

”Har du varit där efter att vi var där tillsammans? Det är ännu bättre nu”, säger Nami Zarringhalam när han och Alan Mamedi tar emot i ett av Truecallers mötesrum på Kungsgatan i centrala Stockholm.

Att få till en intervju med de två tillsammans har tagit månader. De båda entreprenörerna har ett högt tempo (”jobbar runt 12 timmar per dag i veckorna”) och befinner sig ofta i olika världsdelar. Truecaller har kontor i San Francisco, Lagos, Dubai, New Dehli och Bangalore.

”Det är lätt att bli fartblind. Tidigare firade vi varenda liten milstolpe men nu frågar vi oss: 'Ska vi verkligen fira att vi fick 100 miljoner användare till?'”, säger Alan Mamedi.

Vare sig han eller Nami Zarringhalam vill ge någon prognos på antalet användare vid årsskiftet. Men de har tidigare sagt att ”planen är en halv miljard användare i slutet av 2015”. 

”Totalt ökar vi med över 350.000 användare per dag just nu. En annan stark sak är att 60 procent av våra användare använder appen dagligen. Det gör oss väldigt attraktiva bland investerarna. De hör av sig varje vecka men just nu har vi inget kapitalbehov”, säger Alan Mamedi.

För ett år sedan fick de in 430 miljoner kronor i riskkapital från den ansedda riskkapitalfirman Kleiner Perkins Caufield & Byers och Skype-grundaren Niklas Zennströms bolag Atomico.

Enligt Techcrunch är Truecaller nu på gång att ta in ytterligare cirka 100 miljoner dollar (motsvarande över 800 miljoner kronor) i en transaktion som skulle värdera hela bolaget till 1 miljard dollar.

”I vår senaste runda tackade vi nej till investerare som erbjöd oss en högre värdering jämfört med dem vi till sist tog in. Vi ville helt enkelt ha in Niklas Zennström och Kleiner Perkins Caufield & Byers. En av de två investerarna sänkte vi faktiskt värderingen för frivilligt. Det viktiga var inte den exakta värderingen utan att vi fick in rätt investerare”, säger Alan Mamedi.

Men de två entreprenörerna har inte alltid kunnat välja och vraka bland investerarna. Så sent som i april 2013 stod Truecaller på ruinens brant.

Pengarna till löner till de då tolv anställda skulle räcka i en eller i bästa fall två månader till. Alan Mamedi och Nami Zarringhalam hade träffat mängder av investerare både i Europa och USA.

Men trots att tillväxten i antal användare var stark var det ingen som ville skjuta till pengar. Mer eller mindre av en slump fick de i det läget kontakt med den amerikanska stjärninvesteraren Jerry Murdock.

”I ett möte med hans riskkapitalbolag, som tyvärr tackade nej till att investera, frågade vi av ren nyfikenhet hur det gick för Path (ett mobilt socialt nätverk, Breakits anmärkning) som Jerry hade investerat i. Två timmar efter det samtalet ringde Jerry upp oss och frågade vad vi hade för frågor kring Path”, berättar Alan Mamedi.

Det blev ett lyckat samtal för Truecaller-grundarna som slutade med att Jerry Murdock bjöd hem de två på middag. Kanske var det här deras sista chans att undvika konkurs? De valde att satsa allt på ett kort.

Trots att Murdock bodde i Aspen, Colorado, tvekade de inte en sekund.

”Det sved verkligen att köpa dyra flygbiljetter på kort varsel fast det kändes som vi inte hade så mycket att förlora”, säger Alan Mamedi.

Men när middagen i Jerry Murdocks flotta villa var avslutad undrade både han och Nami Zarringhalam om inte resan var ett misstag.

”Vi hade inte svar på en enda av Jerrys frågor. Det blev uppenbart att vi inte hade tillräckligt bra koll på vår egen verksamhet”, säger Alan Mamedi.

Vare sig han eller Nami Zarringhalam vågade heller ställa den kritiska frågan: "Vill du investera i vårt bolag?".

Men något måste ändå Jerry Murdock gillat hos de två entreprenörerna, för inte långt efter deras middag i Aspen hörde han av sig igen.

”Jerry var då i Paris och frågade om vi ville äta frukost med honom dagen därpå. Vi var inte precis vana att flyga till Paris för frukost. Men vad hade vi för val?”, säger Alan Mamedi.

Efter mötet i Aspen hade han och Nami Zarringhalam också gjort hemläxan kring det egna bolaget betydligt bättre och det blev en bra diskussion. Men inte heller denna gång vågade entreprenörerna fråga om Jerry Murdock var villig att gå in med pengar. Fast det skulle visa sig vara en överflödig fråga i sammanhanget. 

”När vi kom hem ringde Jerry och frågade hur mycket pengar vi behövde. Fem minuter efter vi lagt på luren fick jag ett sms från honom där han bad om vårt kontonummer så han kunde skicka över pengarna”, säger Alan Mamedi.

Jerry Murdock gick in med 1 miljon kronor. Dessutom öppnade han upp hela sitt affärsnätverk för de svenska entreprenörerna. Truecallers framtid var säkrad.

Idag är Jerry Murdock en av Alan Mamedis viktigaste strategiska rådgivare och han sitter i styrelsen för Truecaller.

”Vi hörs i princip varje dag. Hans råd är otroligt viktiga för mig”, säger Alan Mamedi.

I samband med den senaste finansieringsrundan förra hösten fick Truecaller in ytterligare två riktiga tungviktare från den amerikanska techvärlden i styrelsen, John Doerr och Bing Gordon (formellt bara suppleant men deltar i alla styrelsemöten). Doerr sitter sedan tidigare bland annat i Googles styrelse och Gordon har en plats i styrelsen i e-handelsjätten Amazon.

”För oss är det ett otroligt värde att få in personer som John och Bing i organisationen. Jag var otroligt nyfiken på hur Jeff Bezos (Amazons grundare, Breakits anmärkning) lade upp sina styrelsemöten i Amazon. Att kunna få den inblicken direkt från en som sitter med där är fantastiskt”, säger Alan Mamedi.

Bing Gordon berättade för honom att Jeff Bezos alltid ser till att ha en tom stol bredvid sig på alla styrelsemöten.

”Jeff Bezos vill på det sättet visa att det är här som kunden sitter. Den personen ska de alltid ha i åtanke när man tar sina beslut”, säger Alan Mamedi.

När han kallade till det första styrelsemötet ville han och Nami Zarringhalam försöka komma upp i minst samma nivå som Amazon-grundaren:

”Vi bjöd in vår Truecaller-ambassadör från Libanon och han berättade en story om att hans vän träffat sin blivande fru via Truecaller. Den berättelsen lyfte hela styrelsemötet”, säger Alan Mamedi.

Trots miljardvärderingen är Truecallers omsättning fortfarande blygsam och i fjol gjorde bolaget en förlust på hela 85 miljoner kronor. Under nästa år är planen att Truecaller ska börja tjäna pengar. Men Alan Mamedi gör ingen stor affär av det utan framhåller i stället att hans fokus fortfarande ligger på tillväxt.

”Det är fortfarande tillväxt vi prioriterar. Intäkter är inte vårt primära fokus i dagsläget”, säger Alan Mamedi.

Exakt hur Truecaller ska lyckas leva upp till den höga värderingen vill han inte gå in på men ger ändå en föraning om potentialen genom att peka på ett intressant användningsområde: Identifiering av människor.

”I Indien misslyckades man med att införa personnummer för ett halvår sedan. Där har Truecaller i stället blivit som deras pass. Klarna använder sig ju av offentliga register för att godkänna sina kunder men den typen av register finns inte i många länder. Jag tror att det här kan skapa väldigt många spännande möjligheter för oss på några års sikt”.

Så ni skulle kunna bli en motsvarighet till de svenska bankernas bank-ID i andra länder?

”Bank-id låter så tråkigt men visst vi skulle delvis kunna få den funktionen. På några års sikt tror jag att Truecaller kommer att vara en viktig plattform för olika former av transaktioner. Redan idag stämmer andra bolag av information från Truecaller för att identifiera och verifiera människor. Det finns till exempel en app i USA som stämmer av med Truecallers databas innan de godkänner om en person ska få ett lån eller inte”.

Läs mer