Hörlurstillverkaren är nu drygt en miljon kronor från att att gå om branschkollegan Earin på Kickstarter. Medgrundaren Vahid Toosi säger att han inte tänker särskilt mycket på det.
“Det är mycket viktigare för oss att vi har dragit in elva miljoner än att vi kan bli störst. Det blir bara fåfängt att fokusera på att man kan bli bättre än andra”, säger han.
Vi rapporterade om bolagets trådlösa hörlurar för bara en månad sedan när de just hade dubblat sitt finansieringsmål. Nu har de fått in 26 gånger mer pengar än vad de hoppades på. Men det mesta av pengarna kommer ändå att gå till produktion av hörlurar.
“Genom kickstartern har vi sålt över 10.000 lurar. Vi sänkte priset rejält också på kickstarter så det mesta av pengarna kommer att gå till det. Lite blir det nog över men jag vet inte hur mycket det blir”, säger han.
Kampanjen har gått i närmare en och en halv månad nu. Men arbetet startade långt innan.
“Jag brukar säga att vår kampanj inte bara startade en månad innan. Den startade när vi kom på idén och började jobba fram produkten. Det är därför folk backar oss. För att de gillar vår produkt”, säger han.
Vahid Toosi menar att det finns en viss risk att man kan lura sig själv att fokusera på fel saker med en crowdfundingkampanj.
“Det är många som tror att de kan ‘hacka Kickstarter’ med rätt marknadsföring. Visst kunde vi säkert jobbat ännu mer med att pusha vår kampanj men i grunden handlar det om produkten. Om den inte är bra hjälper det inte med mer marknadsförning”, säger Vahid Toosi.
Han påpekar samtidigt att den mediala uppmärksamheten har haft visst inflytande över kampanjens succée.
“Kanske är det Breakit som gör att vi går över Earin. De slutade på 1,47 miljoner dollar och vi är på 1,34 nu”, säger han.
Så helt oviktigt är det ändå inte?
“Man håller ju lite koll", säger han med ett skratt.
"Om vi går om dem får vi väl köpa ett sexpack öl till dem. Hur som helst är det kul att två svenska produkter i samma kategori gör två så starka kampanjer”.