Sök

Alibaba-chefen: “Intresset för svenska varumärken ökar”

Foto: Istockphoto.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Mei Chen uppmanar fler svenska entreprenörer att satsa på Kina.

Kinas makt i världen växer och sedan den 29 september 2014 räknas det som världens största ekonomi, sett till köpkraftsanpassad BNP. Möjligheterna för svenska varumärken växer också på den enorma e-handelsmarknaden i Kina.

Market har pratat med Mei Chen, som är senior manager för Norden och Storbritannien, hos Alibaba group. Hon säger att det finns ett stort intresse för svenska varumärken och manar svenska entreprenörer att öppna ögonen för Kina.

“Medelklassen växer snabbt i Kina, allt fler reser och turistar i Europa och intresset för svenska och nordiska varumärken ökar. Många kineser gillar verkligen den rena och minimalistiska imagen”, säger hon till Market.

I Kina är mobilen den helt dominerande kanalen och att skapa sociala köpupplevelser är viktigt. Mei Chen tar ett bra exempel på varför det är viktigt att anlita kinesiska medarbetare när det kommer till marknadsföring och kommunikation. Något som klockvarumärket Daniel Wellington har gjort.

“Ett exempel som förvånade till och med mig var färgerna på pilarna som indikerar kundernas omdömen om kundservice och leveranstider hos Tmall; varför är ”upp-pilen” röd och ”ner-pilen” grön? Jo, därför att rött symboliserar att det går bra i Kina och grönt att det är problem. Det är bara ett exempel på att referenserna ibland kan vara helt omkastade och varför det är så viktigt att ha ett kinesisktalande team som jobbar med de sociala kanalerna".

Läs mer