Sök

Didi Chuxing miljoninvesterar i kundtjänst efter passagerardöd

Uber gav upp kriget mot kinesiska Didi. Foto: Chinatopix/AP.

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Kundtjänsten reagerade inte på klagomål mot en förare. Dagar senare dödade och våldtog han en kvinnlig passagerare. Nu planerar det kinesiska taxibolaget en kundtjänst på 8.000 personer.

Den kinesiska taxiapptjänsten Didi Chuxing ska spendera 140 miljoner yuan, motsvarande 187 miljoner kronor, på en upprustning av sin kundtjänst.

Tilltaget kommer efter att samma tjänst inte reagerat på klagomål mot en förare som dagar senare kom att våldta och döda en kvinnlig passagerare.

Didi har bekräftat investeringen till nyhetsbyrån Reuters och sagt att man planerar att ha en professionell kundtjänst med 8.000 personer på plats vid slutet av året. Under tiden fortsätter företaget att samarbeta fullt ut med det besökande utredningsteamet från transportministeriet.

Didi har också aviserat implementering av nya säkerhetsåtgärder på plattformen mellan 8 till 15 september. Under den perioden ställs alla sena kvällsresor i Fastlandskina in.

Didi är världens största taxiapptjänst sett till antalet resor.
 

Läs mer