Sök

Se upp Tictail – nu släpper Instagram en egen shoppingapp

Instagram

Foto: Istockphotos.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Instagram tar nästa steg för att utnyttja sin e-handelspotential.

Så sent som i april lanserade Instagram sin nya funktion shopping, i Sverige, och det blev möjligt att lägga in digitala prislappar i bilderna. Några månader senare fick funktionen stöd i det populära formatet Stories.

Köpen sker inte på Instagram utan pris och information om produkten visas upp för kunden som kan välja att klicka sig vidare till butiken för att slutföra köpet.

Nu ska det bli ändring på det.

Instagram tar nämligen nästa steg och lanserar en egen, fristående shoppingapp, skriver The Verge.

Många handlare använder redan idag Instagram för att locka kunder, vi har tidigare berättat om flera svenska e-handlare som har gjort succé genom att marknadsföra sina produkter via appen.

Att bildjätten släpper en egen shoppingapp kan betyda dåliga nyheter för bolag som Shopify och Tictail som låter handlare sätta upp sina egna webbutiker och marknadsföra sig via sociala medier. Risken är att man skippar steget med en egen plattform när det blir möjligt att genomföra hela köpet på en och samma plattform – Instagram. 

Läs mer