Sök

Zaras ägare Inditex ska sälja alla varumärken online

ZaraInditex

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Gäller även marknader där man idag inte har fysiska butiker.

Spanska klädbolaget Inditex kommunicerade under tisdagen att man kommer ha global online-försäljning av produkter från samtliga sina varumärken under 2020. Den internetbaserade försäljningen kommer även gälla marknader där man idag inte har fysiska butiker.

Inditex äger klädkedjan Zara tillsammans med andra varumärken såsom Pull&Bear, Massimo Dutti och Bershka. Bolaget har ett nätverk av butiker som inkluderar nära 7.500 fysiska butiker. Bolaget säljer online på 49 marknader.

"Vi vill göra våra modekollektioner tillgängliga för samtliga kunder, oavsett var de befinner sig i världen, även på de marknader som inte har våra fysiska butiker", sa bolagets vd Pablo Isla i en kommentar.

Inditex online-försäljning steg med 41 procent under 2017 och nådde 10 procent av total försäljning. Det är mindre än sektorkollegan H&M som har nära 12 procent av försäljningen online.

Inditex aktie föll mer än 5 procent på Madridbörsen under förra veckan efter att Morgan Stanley sänkt rekommendationen för aktien till undervikt mot bakgrund av bolagets känslighet mot valutaförändringar och omstruktureringar av försäljningskanaler.

Läs mer