Sök

Lägre vinst än väntat för Clas Ohlson

Clas Ohlsone-handelKvartalsrapport

Lotta Lyrå, vd och koncernchef för Clas Ohlson. Foto: Press.

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Men satsningarna på online har gett resultat. Nu inleder bolaget dessutom ett samarbete Amazon.

Prylkedjan Clas Ohlsons rörelseresultat under det första kvartalet (maj-juli) i det brutna räkenskapsåret 2018/2019 uppgick till 32 miljoner kronor.

Motsvarande kvartal året innan var rörelseresultatet 100 miljoner kronor.

Rörelseresultatet har enligt rapporten påverkats av kostnader om totalt 30 miljoner kronor – kostnader av engångskaraktär, kostnader kopplade till handlingsprogrammet CO100+ samt implementering av affärssystemet Score.

Justerat för dessa kostnader ligger rörelseresultat på 62 miljoner kronor (100).

Samtidigt hade analytikerna väntat sig ett rörelseresultat på 53,1 miljoner, enligt Bloomberg News. Några engångsposter var så vitt känt inte medräknade i analytikerestimaten.

Bruttomarginalen uppgick till 38,5 miljoner kronor (40,5), och här var 38,7 procent väntat, enligt Bloomberg.

Lite mer glädjande nyheter för Clas Ohlson är att satsningarna på online verkar ha gett resultat. Enligt rapporten uppgick försäljningtillväxten till 60 procent under kvartalet.

Lite oväntat har sommarens varma väder påverkat bolaget negativt, enligt koncernchefen Lotta Lyrå.

"Förutom en fortsatt hård konkurrens om kundernas plånbok har sommaren varit väder-mässigt utmanande för detaljhandeln generellt sett", skriver hon i rapporten.

Där framkommer också att Clas Ohlson under den förestående hösten kommer att inleda ett samarbete med Amazon.

Bolaget ska använda Amazons plattform för att erbjuda bolagets produkter till kunder i Storbritannien, lyder den korta beskrivningen av samarbetet.

Resultatet efter skatt landade på 32 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 77 miljoner kronor för samma kvartal förra året.

Rörelsemarginalen blev 1,6 procent, mot fjolårets 5,6 procent.

Läs mer