Sök

Matsmart tuggar på – tar in 5 miljoner kronor i riskkapital

Matsmart

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Affärsängeln Robert Ahldin, som bland annat investerat i Spotify, och Gymgrossistens tidigare vd David Frykman investerar i mat på nätet.

Vi har tidigare kunnat rapportera att e-handelssajten Matsmart på ett och ett halv år sålt över 400 ton varor med kort bäst före-datum, med en omsättning på motsvarande 30 miljoner kronor i årstakt.

Nu står det klart att bolaget fyller på sin kassa med 5 miljoner kronor i riskkapital.

Enligt Dagens industri är det affärsängeln Robert Ahldin, som är partner på riskkapitalbolaget GP Bullhound och som via investeringsfirman Edastra är aktieägare i Spotify, och Gymgrossistens tidigare vd David Frykman som investerat pengarna.

Båda två är sedan tidigare delägare i bolaget.

”Nu ska vi gå ut och berätta för Sverige att vi finns. Vi har gjort väldigt få marknadsinsatser tidigare”, säger Matsmarts grundare Kalle Andersson till Di.

Matsmart, som har funnits i ett och ett halvt år, har riktat in sig på att minska matsvinnet i Sverige. Företaget köper upp och säljer stora volymer med överskottsvaror som till exempel är utgående eller felmärkta. Lagret består av bland annat pasta, ris, konserver, oljor, mineralvatten, snacks, oliver och tandkräm.

“Bäst-före-datumet är en väl tilltagen rekommendation och ett paket makaroner eller en flaska mineralvatten blir inte dåliga bara för att de når bäst-före-datum. Men en ‘vanlig’ mataffär vill av olika skäl inte sälja dem och en stor del kommer därför att kastas eller förstöras på annat sätt”, sade Karl Andersson, medgrundare och vd för Matsmart, till Breakit i somras.

Enligt Matsmarts egen beräkning håller sajten 20-90 procent lägre priser än i vanliga matbutiker. Kundgruppen består av ungefär 60 procent kvinnor och resten män. Den gemensamma nämnaren är ett intresse för miljö- och hållbarhetsfrågor men även för sin egen privatekonomi. Många som handlar på sajten är till exempel studenter.

Läs mer