Sök

Kitchentimes drag för att möta hotet från Amazon

Kitchentimee-handel

Joel Falck, grundare Kitchentime. Foto: Jonas de Lange

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

”Vi kommer att satsa mer på egna produkter."

Allt fler vittnar om att Amazons intåg på den svenska marknaden är nära och många pekar på shoppingdagen Black Friday som ett möjligt lanseringstillfälle. En etablering som kan komma att slå hårt mot svenska e-handelsbolag.

Breakit har tidigare berättat om det Uppsalabaserade e-handelsbolaget Kitchentime som i början av maj plockade in 25 miljoner kronor i nytt kapital. Investeringsrundan kunde delvis ses i ljuset av Amazons möjliga intåg. 

”Vi tittar på hur vi kan stå starka mot dem, och en del i det är att kunna leverera snabbt,” sa bolagets grundare Joel Falck till Breakit då.

Nu har strategin klarnat ytterligare.

”Vi kommer att satsa mer på egna produkter och varumärken. Hittills har vi till exempel lanserat en egen glas-serie och en serie med skinnprodukter."

För att ta reda på vilken typ av produkter som är värda att satsa på samlar Kitchentime, som alltså säljer köksprodukter, in data som visar vad kunderna efterfrågar. De utvecklar sedan produkter som matchar efterfrågan under eget varumärke.

"Då kan vi styra över presentationen och kunderna kan bara hitta produkterna hos oss," säger Joel Falck.

Flera experter pekar ut de bolag som har egna varumärken som vinnare när Amazon kommer och Joel Falck tror att det ligger något i det.

”Egna produkter ger oss unikitet och det är en del i vår strategi för att möta konkurrensen.”

Kitchentime jobbar också, som de tidigare nämnt, med extremt snabba leveranser.

”Vi kan erbjuda de flesta kunder leverans samma dag och ser att det är allt fler som efterfrågar det.”

I maj flaggade Kitchentime för att de nått en omsättning på 200 miljoner kronor 2017, vilket innebär en fördubbling från året innan. Nu är bokslutet klart och omsättningen landande mycket riktigt på drygt 200 miljoner kronor. Bolaget gjorde också en förlust på 35 miljoner kronor, något som enligt grundaren beror på fjolårets investeringar, bland annat i ett nytt robotlager och i marknadsföring, samt på rekryteringar.

2018 siktar Kitchentime på att omsätta 300 miljoner kronor och förbättra resultatet och än så länge går det enligt plan, säger grundaren. 

”Hittills i år ska omsättningen ha ökat med 65 procent vi går också sakta men säkert mot vårt mål att göra vinst”, säger han. 

Läs mer