Readly är en digital magasintjänst som låter dig ta del av tusentals tidningar genom en prenumerationslösning. Ungefär som musiktjänsten Spotify, men här är tanken att du ska läsa.
Under förra året backade bland annat riskkapitalbolagen Zouk Capital och Hermes GPE Readly med 130 miljoner kronor.
Nu är det dags att fylla på kassan igen när Swedbank Robur Ny Teknik pumpar in 100 miljoner kronor tillsammans med tidigare investeraren Zouk.
Pengarna ska bland annat användas till expansion och fortsatt digitalisering av magasinsbranschen.
Det var i våras som Jörgen Gullbrandson tog över rodret i Readly efter Per Hellber. Han säger att investeringen visar att de lyckats skapa förtroende för affärsmodellen, teamet och marknaden.
”Med ytterligare en stark ägare i ryggen är vi rustade att fortsätta vår expansion”, säger Jörgen Gullbrandson.
I dagsläget finns tjänsten på sju marknader och planen är att lansera i fler länder.
”Vi kollar på ett par länder och slutförhandlar avtal”, säger Jörgen Gullbrandson som inte kan gå närmare in på detaljerna.
Swedbank Robur Ny Teknik går in med 60 miljoner kronor och i samband med investeringen ges även befintliga aktieägare möjlighet att utöka innehavet.
På frågan om en notering närmar sig svarar vd:n att börsen utgör en stor möjlighet för bolaget.
”Det är definitivt en möjlighet för oss som en exit att gå till börsen, andra möjligheter finns också till hands. Vi kikar på möjligheter och inga datum eller beslut är fattade”.
Erik Sprinchorn är fondförvaltare på Swedbank Robur.
”Spotify omformade musikbranschen och Storytel gör detsamma inom ljudböcker. Readly är den spelare som har bäst förutsättningar att driva på magasinbranschens förändring”, säger Erik Sprinchorn.
Readly grundades 2013 och samlar i dag över 3.000 magasin och ett 50-tal anställda. Enligt bolagets uppgifter omsätter den globala magasinsindustrin årligen 70 miljarder euro.
Under förra året omsatte koncernen 133 miljoner kronor med ett minusresultat på 69 miljoner kronor.
”Vi kommunicerar inte siffror för innevarande år. Vi följer vår väldigt aggressiva affärsplan”, säger Jörgen Gullbrandson.