Den senaste dagarna har det rört på sig rejält bland de svenska Youtube-profilerna. Världsstjärnan Felix ”Pewdiepie” Kjellberg lanserade en egen mobilspelsapp och Youtube-nätverket Splay kom med en ny tjänst, unicorn.me, där sociala medier-profiler gratis kan skapa egna appar.
Starten för bägge tjänsterna har blivit mycket stark med toppnoteringar på listan över de mest nedladdade apparna.
I nyhetssajten Breakits podcast, som släpptes på fredagsmorgonen, analyseras fenomenet. Breakits reporter Stefan Lundell konstaterar att vi nu beskådar ett maktskifte på Youtube där stjärnor som Pewdiepie är de stora vinnarna. Med hjälp av egna appar kan Youtubeprofilerna på ett helt annat sätt kapitalisera på sina stora supporter-skaror.
”Pewdiepie tjänade 60 miljoner kronor på Youtube-reklam förra året. Det är så klart mycket pengar men med tanke på hur många visningar han har borde han dra in betydligt större summor”, konstaterar Stefan Lundell och tillägger:
”Bara på sin nya spelapp Pewdiepie tjäna hundratals miljoner kronor”.
Lyssna på hela podcasten här.